Studie visar miljövinster med additiv teknik

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 9 oktober 2013
Joshua Pearce, MIchigan Technical University.
Joshua Pearce, MIchigan Technical University.

Additiv teknik är både billigare och mer miljövänlig. Det menar forskaren Joshua Pearce vid Michigan Technical University i USA.

Pearce har utfört en undersökning där resultatet är förvånande även för honom. Undersökningen visar att additiv tillverkning av en produkt i hemmet använder mindre energi, och därmed mindre koldioxidutsläpp, än masstillverkning av produkten i en fabrik som sedan ska skeppas vidare.

Många konsumentbaserade 3d-printrar, som den RepRap som användes i Pearces studie, använder plastbaserade material på rulle, filament, och pytsar ut dessa lager för lager. Pearce och hans kollegor utförde en livscykelanalys på tre produkter – en citruspress, ett byggblock för barn och ett stuprör. Undersökningen innefattade allt från utvinning av råmaterial till slutkonsumentens hand. Gruppen jämförde traditionell tillverkning i annat land inklusive transporten till USA och produktion på en RepRap.

Resultatet visar att produktion av ovanstående tre produkter på en RepRap krävde 41-64 procent mindre energi jämfört med traditionell produktion och transport till USA.

Viss besparing sågs i mindre materialåtgång. Byggblock för barn görs ofta i solitt trä eller plast, medan 3d-printade diton kan göras partiellt eller helt ihåliga.

Materialen som användes i undersökningen var två typer av plaster som ofta används i 3d-printrar, som PLA. Detta material kan göras av återvinningsbar råvara, till exempel majsstärkelse. När det gäller energiåtgång gjorde teamet en separat studie av 3d-printning med solenergi, något som självfallet drog ner energiåtgången ytterligare.

Man ska dock komma ihåg att det finns ett stort antal additiva produktionstekniker på marknaden och alla har olika energiåtgång. Miljöpåverkan för ett plastmaterial tillverkat av majsstärkelse kan vara avsevärt mindre än tillverkningen av en metallegering i pulverform för lasersintring.

Undersökningen hittar du här

 

 

Läs vidare

Stratasys frågar kunderna om råd

Stratasys har bildat en Customer Advisory Board (CAB) för att driva både samarbeten och innovation inom additiv tillverkning. Rådet består av tolv medlemmar från både stora företag och forskningsinstitut.
Stratasys Formnext 2023

BMW utforskar möjligheterna med WAAM

Tekniken som kallas wire arc additive manufacturing (WAAM) är intressant för bilindustrin och BMW rapporterar att de första fordonstesterna med delar som tillverkats med denna teknik kommer att starta nästa år.
bmw-waam-cover-kopi

3dp.se har ny hemsida och logga

Från och med måndagen den 8 april kommer det att se lite annorlunda ut när du surfar in på 3dp.se. Hemsidan har fått en helt ny design med en grön färg och även en ny logga i form av ett printhuvud.
3DP-2024-1200x800

Wohlers Report: Kraftig ökning av AM i metall

Den stora årliga trendrapporten för additiv tillverkning och 3D-printing, Wohlers Report, har landat. Årets rapport visar bland annat att AM i metall ökade med 24,4 procent under förra året. 
Wohlers-Report-Graph-ver2

Senaste nytt

Formlabs lanserar supersnabba Form 4

Formlabs lovar oöverträffad hastighet, noggrannhet och tillförlitlighet med den nya generationen resinskrivare, Form 4. En nyhet som enligt tillverkaren ska sätta en ny standard inom professionell 3D-printing.
Formlabs_Form_4_-_1

Stratasys frågar kunderna om råd

Stratasys har bildat en Customer Advisory Board (CAB) för att driva både samarbeten och innovation inom additiv tillverkning. Rådet består av tolv medlemmar från både stora företag och forskningsinstitut.
Stratasys Formnext 2023

Bearbetning av pulverdetaljer på schemat

R.a.p.s driver sedan många år YH-utbildningar inom 3D-printing. I höstas startade en ny utbildning i Halmstad och 3dp.se var med när några av studenterna fick lära sig att ta hand om delar som printats med SLS.
Raps pulver 1

BMW utforskar möjligheterna med WAAM

Tekniken som kallas wire arc additive manufacturing (WAAM) är intressant för bilindustrin och BMW rapporterar att de första fordonstesterna med delar som tillverkats med denna teknik kommer att starta nästa år.
bmw-waam-cover-kopi