Avhandling om skräddarsydda skor

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 12 juni 2015

footprint

Två studenter som studerar industridesign vid Philadelphia University har i sin avhandling tagit fram en lösning för att skräddarsy passformen på skor för varje användare. Projektet heter FOOTPRINT: 3D Printed Custom Algorithmic Footwear och innefattar en egenutvecklad programvara, 3d-scanning och 3d-printning.

De båda studenterna, Matt Flail och Tim Ganter, inledde projektet efter att de såg att dagens skotillverkning kan ge upphov till muskel- och ledbesvär för användaren, i synnerhet när det gäller sportskor. Oavsett skomärke så utgår tillverkare alltid från en standardmodell. Men ingen fot är den andra lik.

Målet med projektet var att från grunden förändra hur en sko formges och produceras. Det innefattar allt från hur vi anger skostorlekar, till material och tillverkningsteknik. De gjorde också en bakgrundsstudie på några av de främsta sportskotillverkarna och deras produkter, bland annat NIKE och Adidas Primeknit.

Duon kom fram till tre kriterier som skulle fungera som riktlinjer i utvecklingen av en ny tillverkningsmetod. För det första måste kostsamma gjutformar och verktygstillverkning bort. Dessutom måste all tillverkning utgå från den individuella konsumentens fötter. Slutligen ville man reducera eller helt få bort materialspillet med hjälp av ny tillverkningsteknik.

I utvecklingsarbetet testade studenterna en rad olika 3d-printmaterial och -metoder. De drog slutsatsen att SLS-tekniken gav bäst resultat baserat på uppsatta kriterier. Materialet de använde för stödstruktur och innersula heter DuraForm Flex. Det påminner om gummi eller mjukare plast likt TPE, termoplastisk elast. För resten av skon använde man en stickningsprocess som heter Wholegarment. I denna används ånga för att forma skon efter fotens form.

Fokus för avhandlingen låg på sport- och löparskor, men duon upptäckte under prototypfasen att metoden även kunde användas för andra typer av skor. Nu har studenterna fått ett stipendium av Shapeways för att ta sin metod vidare.

Läs vidare

Stratasys frågar kunderna om råd

Stratasys har bildat en Customer Advisory Board (CAB) för att driva både samarbeten och innovation inom additiv tillverkning. Rådet består av tolv medlemmar från både stora företag och forskningsinstitut.
Stratasys Formnext 2023

BMW utforskar möjligheterna med WAAM

Tekniken som kallas wire arc additive manufacturing (WAAM) är intressant för bilindustrin och BMW rapporterar att de första fordonstesterna med delar som tillverkats med denna teknik kommer att starta nästa år.
bmw-waam-cover-kopi

3dp.se har ny hemsida och logga

Från och med måndagen den 8 april kommer det att se lite annorlunda ut när du surfar in på 3dp.se. Hemsidan har fått en helt ny design med en grön färg och även en ny logga i form av ett printhuvud.
3DP-2024-1200x800

Wohlers Report: Kraftig ökning av AM i metall

Den stora årliga trendrapporten för additiv tillverkning och 3D-printing, Wohlers Report, har landat. Årets rapport visar bland annat att AM i metall ökade med 24,4 procent under förra året. 
Wohlers-Report-Graph-ver2

Senaste nytt

Formlabs lanserar supersnabba Form 4

Formlabs lovar oöverträffad hastighet, noggrannhet och tillförlitlighet med den nya generationen resinskrivare, Form 4. En nyhet som enligt tillverkaren ska sätta en ny standard inom professionell 3D-printing.
Formlabs_Form_4_-_1

Stratasys frågar kunderna om råd

Stratasys har bildat en Customer Advisory Board (CAB) för att driva både samarbeten och innovation inom additiv tillverkning. Rådet består av tolv medlemmar från både stora företag och forskningsinstitut.
Stratasys Formnext 2023

Bearbetning av pulverdetaljer på schemat

R.a.p.s driver sedan många år YH-utbildningar inom 3D-printing. I höstas startade en ny utbildning i Halmstad och 3dp.se var med när några av studenterna fick lära sig att ta hand om delar som printats med SLS.
Raps pulver 1

BMW utforskar möjligheterna med WAAM

Tekniken som kallas wire arc additive manufacturing (WAAM) är intressant för bilindustrin och BMW rapporterar att de första fordonstesterna med delar som tillverkats med denna teknik kommer att starta nästa år.
bmw-waam-cover-kopi