Programvaruleverantören Autodesk har inlett ett samarbete med flygplanstillverkaren Airbus i ett led att producera vad de menar är världens största 3d-utskrivna komponent till en flygplanskabin.
Produktionen bygger på så kallad generativ design, där programvara beräknar optimal form på komponenten som sedan skrivs ut. Algoritmerna som används är skräddarsydda för ändamålet.
Den komponent som det gäller är den avdelare mellan resenärer och flygplanspersonalens kabyss. Denna har fått en helt ny konstruktion med mer organiska former.
Konstruktionen sticker ut från de former man vanligtvis ser på flygplan. Enligt Autodesk blir formerna med generativ design mer ben- eller celliknande. Med generativ design och molnverktyg går det att generera ett stort antal konstruktionsalternativ för att möta särskilda krav på både form och prestanda.
– Generativ design, additiv tillverkning och utvecklingen av nya material förändrar tillverkningsmetoderna och innovativa företag som Airbus visar vad som är möjligt att ta fram, säger Jeff Kowalski, teknisk chef på Autodesk. Det handlar inte längre om ett intressant hypotetiskt experiment, utan om en fullt fungerande komponent som kommer att kunna installeras i ett flygplan inom en nära framtid.
Utvecklingsteamet har använt både en Concept Laser M2 och EOS M400 för att ta fram 122 komponenter i Scalmalloy, en legering som består av aluminium, magnesium och skandium, samt 40 komponenter i titan. Alla delar monterades ihop vid Autodesk University och monterad väger delen 45 procent mindre än traditionellt tillverkade diton.