Autodesk och Airbus tar fram stor flygplanskomponent

autodesk_airbus_partition

Programvaruleverantören Autodesk har inlett ett samarbete med flygplanstillverkaren Airbus i ett led att producera vad de menar är världens största 3d-utskrivna komponent till en flygplanskabin.

Produktionen bygger på så kallad generativ design, där programvara beräknar optimal form på komponenten som sedan skrivs ut. Algoritmerna som används är skräddarsydda för ändamålet.

Den komponent som det gäller är den avdelare mellan resenärer och flygplanspersonalens kabyss. Denna har fått en helt ny konstruktion med mer organiska former.

Konstruktionen sticker ut från de former man vanligtvis ser på flygplan. Enligt Autodesk blir formerna med generativ design mer ben- eller celliknande. Med generativ design och molnverktyg går det att generera ett stort antal konstruktionsalternativ för att möta särskilda krav på både form och prestanda.

– Generativ design, additiv tillverkning och utvecklingen av nya material förändrar tillverkningsmetoderna och innovativa företag som Airbus visar vad som är möjligt att ta fram, säger Jeff Kowalski, teknisk chef på Autodesk. Det handlar inte längre om ett intressant hypotetiskt experiment, utan om en fullt fungerande komponent som kommer att kunna installeras i ett flygplan inom en nära framtid.

Utvecklingsteamet har använt både en Concept Laser M2 och EOS M400 för att ta fram 122 komponenter i Scalmalloy, en legering som består av aluminium, magnesium och skandium, samt 40 komponenter i titan. Alla delar monterades ihop vid Autodesk University och monterad väger delen 45 procent mindre än traditionellt tillverkade diton.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Print for Fabrication 2018 hålls i Dresden

Den 24–28 september anordnas den 34:e upplagan av konferensen Print for Fabrication, i tyska Dresden. En sammankomst för aktörer inom 3d- och 4d-utskrift, textilutskrift och traditionellt färgtryck. Konferensen anordnas av the Society for Imaging Science and Technology, för andra gången i ordningen utanför USA. – I år är vi på väg till Tyskland och hoppas […]

Publicerat av: 

3d eller fräs i munnen?

3d-skrivare kostar runt femtiotusen medan en fräs kostar det fyrdubbla. Varför fortsätter då tandläkarna att köpa fräsar i större uträckning än de köper 3d-skrivare? Vi frågade Claus Larsen, nordisk försäljningschef på Roland DG, där man säljer båda teknikerna. Den enskilt största orsaken är att fräsen har ett mycket bredare användningsområde än en 3d-skrivare. En fräs […]

Publicerat av: 

Utökade testmöjligheter när EOS utökar produktionskapaciteten

EOS utökar sin produktionskapacitet och flyttar sina tillverkningsanläggningar till Maisach, närmare huvudkontoret i Krailling. I den nya fabriken kommer kunderna ges möjlighet att delta i tester av nya system. Utöver EOS vanliga maskinkvalificering kan kunderna begära specifika testjobb av delar för senare produktion. EOS tar fram 3d-skrivarlösningar med inriktning mot bilindustri samt flyg- och medicinteknik. Med den […]

Publicerat av: 

Digital Metal utökar verksamheten och startar serieproduktion

Digital Metal i Höganäs meddelar att de utökar sin produktionsanläggning med femtio procent, för att stödja serieproduktionen av 3d-skrivare DM P2500. Som ett resultat av den ökade efterfrågan har bolaget, som grundades 2012, anställt fler ingenjörer, tekniker och säljare, samt investerat i nya material för forskning och utveckling. – Det stora intresset gör att vi nu […]

Publicerat av: