Modellera fritt med haptisk teknik

haptic_tech

Teddy Larsson, applikationsingenjör hos servicebyrån Antonius Köster, demonstrerar Freeform och det haptiska verktyget Touch.

Freeform Software och det tillhörande haptiska verktyget Touch från 3D Systems är en innovation som utvecklades av två studenter på MIT i Boston i början av 1990-talet. Det är ett helt nytt sätt att konstruera digitalt, fast med ”fysisk” känsla.

Haptisk teknik bygger på en samverkan mellan modelleringsprogramvara och en mekanik som fungerar i tre axlar. Det fysiska modelleringsverktyget påminner om en penna. Touch har funktioner för att simulera motstånd och friktion. På så sätt upplevs ett digitalt objekt, till exempel en lerklump, som ett fysiskt. Just denna brygga mellan digitalt och fysiskt är själva grunden för hur man arbetar med verktyget.

Användningsområdena är vitt skilda, från konstruktion till simuleringar. Det senare används bland annat av Boeing, där mekaniker övar i en virtuell miljö på att spänna skruvar i flygplansmotorer. Det ska tilläggas att Freeform och Touch inte är till för att konstruera med raka linjer, utan snarare organiska och komplexa former.

– Vi vill inte placera tekniken i något industrifack, säger Teddy Larsson, applikationsingenjör på servicebyrån Antonius Köster, som säljer installationer i Tyskland och Europa. Vi har kunder från vitt skilda områden som medicinsk teknik, dental, juvelerare, godistillverkare och industridesign.

haptic_tech2

Skrädarsytt är bäst
Freeform och Touch kan säljas som ett färdigt paket, men det är ett öppet system som i nästan alla fall skräddarsys för kundernas räkning, helt beroende på vad systemet ska användas för.

– Vi kommer in tidigt i processen och skapar ett smidigt arbetsflöde i samarbete med kunden, säger Teddy Larsson.

– Till exempel är svenska DevinSense ensamma om att utveckla programvara för medicinska simuleringar.

Modellera med frihet
Det finns flera arbetsformer när det gäller modellering och konstruktion. Antingen börjar man från scratch eller med importerade modeller. Programmet har stöd för de vanligast förekommande 3d-filformaten.

– Det finns ett stort antal former att utgå från och alla paletter går att skräddarsy, säger Teddy Larsson.

Freeform är baserat på voxlar. En fördel med voxelbaserade verktyg är att du har total formfrihet. Du kan ändra topologi under arbetets gång, allt eftersom du ändrar en form, tar bort eller lägger till material.

Modelleringsverktygen i programmet representerar de som ler- och vaxskulptörer använder. Utöver dessa finns ett stort antal verktyg och funktioner för att manipulera det objekt man arbetar med. Du kan till exempel ändra upplösning, variera hårdheten i material, lägga samman flera objekt med mera.

Det går också att plocka in olika former av 3d-scanningar, även i flera lager, vilket kan vara användbart inom medicin och vård. Freeform har stöd för stl-export om man vill 3d-printa sina objekt.

– Just medicinsk teknik är vår starka sida i Tyskland, där flera stora aktörer använder haptisk teknik, både för modellering av implantat, men även för olika former av simuleringar. I Sverige är tekniken dock rätt okänd, men jag tror att det finns en marknad för tekniken här, avslutar Teddy Larsson.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

En kommentar till “Modellera fritt med haptisk teknik”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Minskade produktionsstopp med additiv tillverkning

Sedan det holländska företaget The Chocolate Factory, som driver ett nätverk av förpackningsmaskiner, börjat skriva ut maskindelar i 3d-skrivare har företaget reducerat driftstoppen i produktion, och därmed förbättrat kontinuiteten. The Chocolate Factory har tidigare haft problem med återkommande driftstopp, då en av de kritiska komponenterna – en krokformad metalldel som används för att lyfta stänger […]

Publicerat av: 

Däcktillverkare investerar i 3d-teknik

Däcktillverkaren Continental meddelar att de än en gång investerar i industriell 3d-skrivarteknik, i form av EOS M 290-system. Företaget använder sedan tidigare system från EOS för serieproduktion av metallkomponenter. Den tyska 3d-tillverkaren har också hjälp till vid installation av systemen, utbildning av anställda, utveckling av applikationer och lansering av produktionskapacitet. För Continental har den additiva […]

Publicerat av: 

NorDan AB investerar i 3D-skrivare för produktion av fönster och dörrar

Fönster- och dörrföretaget NorDan AB satsar på additiv produktionsteknik och investerar i en 3d-skrivare för utskrift för produkter i fullstorlek: upp till 1,5 meter i bredd och 2,5 meter i höjd. Vid större format kan produkten skrivas ut i delar och sammanfogas. Företaget har ingått ett kontrakt med BLB Industries AB i Värnamo för leverans […]

Publicerat av: 

Teledyn RESON nysatsar inom additiv tillverkning

Danska företaget Teledyne RESON konstruerar och tillverkar avancerad sonarutrustning för att undersöka och kartlägga havsbotten med 3d-scanning. Kundkretsen är global och består främst av kunder inom det marina, forskningsinstitut, myndigheter och militär. 2010 investerade bolaget i en Stratasys uPrint Plus för användning inom produktutveckling och utskrifter av prototyper. Nu, efter 20 000 utskriftstimmar, ersätts 3d-skrivaren […]

Publicerat av: 

Nyinstiftat svenskt pris inom additiv tillverkning

Branschföreningen Svensk Additiv Tillverkning, SVEAT instiftar ett nytt branchpris: SVEAT Award/Swedish AM Award. Vinnarna utses på 3d-konferensen i Jönköping 17 maj 2018, och kommer tilldelas de personer, utbildningar, skolor eller lärosäten som gjort viktigast insatser för eller framsteg inom additiv tillverkning. För 2018 års utlysning gäller: – Bästa examensarbete från högskola/universitet samt – Bästa projekt […]

Publicerat av: 

Nytt sjöfartskonsortium vill skriva ut reservdelar ombord 

Maersk Line och Maersk Tankers, som ingår i Maersk Group – världens största containerrederi har som deltagare i ett konsortium utvecklat metoder som syftar till att utbilda fartygspersonal i 3d-skrivarteknik. Tanken med projektet, som finansieras av Danska Sjöfartsfonden, är att minska behovet av frakt och förvaring av reservdelar ombord, och istället skriva ut dessa vid […]

Publicerat av: