Autodesk försöker hålla jämna steg med utvecklingen

Scott Reese, chef för området Cloud Products hos Autodesk, och israeliska metallskrivaren XJet, som Autodesk investerat i.

Scott Reese, chef för området Cloud Products hos Autodesk, och israeliska metallskrivaren XJet, som Autodesk investerat i.

På ett välbesökt kundevent i Malmö i slutet av september med Autodesk klargjorde CAD-utvecklaren sin syn på den tekniska utvecklingen och hur den påverkar våra affärsmodeller.

Utvecklingen inom 3d-skrivarteknik, Internet of Things, robotar, automatisering och digital kommunikation förändrar de klassiska affärsmodellerna i grunden.

En tydlig trend som Autodesk själva fått känna på är övergången från att sälja en produkt till att sälja en tjänst. Det kan mycket väl vara så att du får tillgång till en produkt, men det är hur du använder den som avgör vad det kostar. Autodesk flyttar sin affär från att sälja programvara till att sälja licenser, där priset avgörs av användningen.

Scott Reese, chef för området Cloud Products hos Autodesk, berättar att företaget har tolv miljoner professionella användare, 200 miljoner konsumentanvändare och inte mindre än 680 miljoner användare inom skolor och universitet.

Målet för Autodesk är att utvecklas till att bli en helhetsleverantör för användarna. Det ska man inte minst göra genom att bygga ett molnbaserat system som omfattar hela tillverkningsprocessen, från idé till produkt. Men man behöver inte använda hela verktygslådan för att dra nytta av lösningarna. Till exempel ska det vara möjligt att köra Autodesks simuleringsverktyg från andra CAD-system, eller andra verktyg som man saknar i sin portfölj.

Vi intervjuade Scott Reese och frågade honom om vilka utmaningar Autodesk har med att stödja sina kunders behov i förbindelse med 3d-utskrifter.

– Den största utmaningen är att få dem att förstå vilken roll 3d-skrivaren ska ha i deras tillverkningsprocesser, säger Scott Reese. Ofta fokuserar de bara på vad 3d-skrivaren kan ersätta i maskinparken, men perspektivet är vanligtvis mycket större. För några företag, till exempel Airbus, är 3d-skrivartekniken avgörande för vissa typer av komponenter, så här är valet av teknik enkelt. I andra företag krävs det ett helt nytt tankesätt för att förstå möjligheterna med tekniken. Jag är övertygad om att kunderna gradvis får upp ögonen för alla möjligheter.

Hur ser Autodesk på möjligheterna att simulera 3d-utskriftsprocesser?

– Simulering handlar om flera saker. Dels simulering av den digitala modellen för att se närmare på eventuella svagheter i förhållande till belastningar. Sedan finns det också simulering av den färdiga komponenten, en gjutform till exempel. Vi har lösningar för båda dessa simuleringar, där vi kan se på mekanisk och termisk belastning och se hur till exempel plastmaterialet lägger sig i en gjutform. Vi har en programvara som heter Moldflow för detta ändamål.

Ni har örat mot marken när det gäller den tekniska utvecklingen inom automatisering, robotar, Internet of Things och 3d-skrivarteknik. Hur tror du att denna utveckling kommer att påverka Autodesk?

– Vi arbetar kontinuerligt på att utveckla Autodesk till ett komplett arbetsflöde, även inom 3d-skrivarteknik. Vi har till exempel investerat i Dreamcatcher, ett verktyg för generativ design. Det tror vi kommer att bli riktigt stort, inte minst för att det försäkrar oss mot saker som vi kan ha bortsett från i designprocessen.

– I den andra änden har vi köpt Netfabb, som nu integreras i vår molnlösning. Det är ett riktigt bra verktyg för att effektivisera hela 3d-skrivarprocessen, avslutar Scott Reese.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *