Lyxig popup-butik får 3d-utskriven inredning

massivit_louis_vuitton

Israeliska MassivIT har väl inte undgått någon. Deras MassivIT 1800-modell är främst framtagen för riktigt stora applikationer för rekvisita, marknadsföring och butiksdisplay.

Företaget fick nyligen en fjäder i hatten i ett samarbete med lyxmodemärket Louis Vuitton. Som första företag i världen har Louis Vuitton fått utskrivet inredningen till en popupbutik i ett shoppingcenter i Sydney, Australien. Butiken uppfördes på bara två veckor och servicebyrån som fick jobbet tog hjälp av ett team från MassivIT i Israel.

– Flera leverantörer som arbetar med den här typen av butiksinredning har sagt att det inte gått att genomföra på så kort tid med konventionella metoder, säger Robert Grosso, vd för servicebyrån OMUS, som fick uppdraget. Vårt team delade dock upp arbetet i mindre delar och fick fram en design som kunde köras ut i MassivIT-skrivarna för att därefter sammanfogas. Därmed kunde vi leverera precis det som efterfrågades av Louis Vuittons formgivare.

Hela strukturen skrevs ut i 48 sektioner i MassivITs material Dimengel. Därefter sammanfogades delarna och kläddes i en silverfolie. Jobbet tog tre dagar. Hela konstruktionen väger runt 900 kilo.

Är du nyfiken på att se MassivITs 3d-skrivare ”in action” ska du ta dig till den grafiska mässan Sign & Print Scandinavia på Kistamässan den 7-9 februari 2017. Läs mer om mässan här

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *