3d-tjänst sätter fart på klassrummet

Kristo Lehtonen och Pekka Salokannel är två av grundarna till 3d-tjänsten 3DBear.

Hur för man in mer teknik och matematik i grundskolan och samtidigt gör det underhållande? Det vet finska uppstartsföretaget 3DBear. Det unga företaget har byggt en utbildningsplattform som både innefattar ett läsplatteprogram och 3d-skrivarteknik.

I vårt västra grannland har man kommit avsevärt längre än Sverige när det gäller IT och digitala verktyg i undervisningen. I Finland har man till exempel redan börjat digitalisera de nationella proven, medan vi i Sverige fortfarande utreder möjligheten.

Så, hur kan 3d-skrivarteknik och appar bidra till bättre teknikinlärning och hur fungerar det i praktiken? Vi frågade med Kristo Lehtonen, vd och medgrundare, och Pekka Salokannel, designchef och medgrundare, på 3DBear.

– Här i Finland finns det många skolor som investerat i 3d-skrivare, säger Kristo Lehtonen. Det finns också ett tydligt statligt initiativ för att främja kodning, matematik och teknik, något som löper över flera departement. Bara utbildningsdepartementet har investerat 90 miljoner euro i digitala verktyg för undervisning. En stor del av dessa har gått till programvara och 3d-skrivare.

3DBear, som även släpps på svenska nu i vår, ska i första hand ses som en verktygslåda med lekfulla uppdrag för grundskoleelever. Varje uppdrag har en koppling till en inlärning, till exempel olika måttenheter eller gyllene snittet. Uppdragen utförs i första hand på en läsplatta, dator eller telefon. Men det finns också kopplingar till 3d-skrivare, ritverktyg och virtual reality. Genom dessa kopplingar får man som lärare in fler verktyg och upplevelser i lärandet.

Ett exempel på en koppling är ritverktyget. Det är ett enkelt CAD-liknande program som fungerar i datorn, läsplattan eller mobilen, där eleven kan välja objekt utifrån en mindre samling. Alla objekt kan också manipuleras i storlek, färg och form. När man är klar går det att med ett klick skicka sin modell till 3d-skrivaren för utskrift. Eller så placerar man in sitt objekt i klassrummet genom en koppling till AR, Augmented Reality. Kanske en ny grön soffa till läshörnan?

– Vi ser 3DBear som ett holistiskt system och du ska som elev aldrig behöva lämna programmet, säger Pekka Salokannel. Genom vår app har vi skapat en sömlös integration mellan virtual reality, ritverktyg och möjligheten att skriva ut dina kreationer i en 3d-skrivare.

Det är inte alltid lätt för lärarna, de som ansvarar för att eleverna ska använda verktygen, att koppla sin undervisning till ny teknik. Det finns en mängd utmaningar. Även om Sverige har en jämförelsevis hög datortäthet i skolan, så ligger vi efter när det gäller investeringar i tjänster. Endast sex procent av den svenska grundskolans köp av läromedel är digitala. I Danmark är 40 procent av alla läromedel som produceras digitala. Utan strategi och programvara spelar det ingen roll hur fina Ipads barnen har. Som 3DBear ser det finns det två stora utmaningar för lärarna.

– För det första måste pedagogiken komma först, säger Kristo Lehtonen. Det betyder att vi måste förse dem med konkret lektionsmaterial och för det andra måste lärarna både bli guidade  i hur tekniken fungerar och ha tillgång till support.

– All undervisning måste också självklart vara synkroniserad med en nationell läroplan, säger Kristo Lehtonen. Det har vi löst genom att arbeta tätt samman med finska lärare. Vi kommer att göra samma sak när vi lanserar tjänsten i Sverige och USA.

– Vi stödjer lärarna i undervisningen på flera sätt. Så fort de registrerat sig för att använda 3DBear får de också tillgång till kunskap och support så att de kan integrera tekniken på ett smart sätt i klassrummet. De har också tillgång till lektionsplaner med tydliga mål och som är kopplade till läroplanen, säger Pekka Salokannel.

De svenska grund- och gymnasieskolor som aktivt använder tekniken i undervisningen vittnar om att de i första hand använder 3d-skrivare i tekniska ämnen. Det är en bild som bekräftas av 3DBear.

Här i Finland är det främst lärare inom matematik, fysik och biologi som använder vår tjänst, men vi ser även allt fler specifika ämnen som kan ingå i en yrkesutbildning till exempel, säger Kristo Lehtonen. Här har vi också möjlighet att skräddarsy lektionsplaneringen.

Vi fick till exempel en utmaning av Helsingfors utbildningsdepartement där de bad oss utveckla en lektion där eleverna skulle lära sig mer om måttenheter och nummerserier, ett viktigt område inom kodning, säger Pekka Salokannel. Det är ett område som också är viktigt när man ska lära sig att programmera. De ville hitta en undervisningsform för att lära ut nummerserier med 3d-skrivarteknik.

Ett annat exempel är en anpassad lösning som vi utvecklade för blivande textildesigners på en yrkesskola. Genom våra läromoduler har de lärt sig att modellera dekorationer, knappar med mera i 3d, produkter som de sedan kan skriva ut i 3d.

Det finns få studier tillgängliga som undersökt kopplingen mellan 3d-skrivare och undervisning och hur denna påverkar studieresultatet. 3DBear gör kontinuerligt egna användarundersökningar på lärar- och elevnivå. Och de har några överraskande fynd.

– Det data vi sammanställt visar att elevernas motivation påverkas positivt. Bäst resultat ser vi hos de elever som får ut minst av traditionell klassrumsundervisning, avslutar Kristo Lehtonen.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *