Kompromisslös och kreativ 3d-design

Den danska formgivaren Anton Angheluta har en särskild nisch inom 3d som inte är många förunnad. Han har en hantverksmässig bakgrund som tandtekniker, där materialkunskap, fräsning och gjutning är vanligt förekommande. Det kombinerar han med ett brinnande intresse för kreativ formgivning i 3d, och utvecklar idag ofta produkter för smyckes-, spel- och interiörbranscherna.

De senaste sex åren har han arbetat helt digitalt med 3d-formgivning. Här har han använt sig av en rad olika verktyg. I dagsläget är det främst ZBrush från Pixologic som används. Det är ett program som egentligen är utvecklat för spel- och filmbranschen.

– De flesta 3d-program är utvecklade av och för ingenjörer, där hög precision är i fokus. Det är ofta något som sker på bekostnad av kreativa funktioner, säger Anton Angheluta. Upplösningen i ZBrush är bra och har en noggrannhet på ner till en mikrometer. Friheten är i det närmaste total. Jag kan arbeta precis som jag arbetar med penna och papper, eller med lera. Men istället använder jag en penna och en tablet.

Den tablet, eller ritplatta, som Anton valt är en Wacom Mobile Studio Pro. Det gör att han kan ta med sig plattan till kunden – vilket är viktigt. Hans kunder är ofta mycket detaljorienterade och har ofta speciella idéer för sina smycken, figurer eller interiörföremål.

Att arbeta så fritt som ZBrush medger har också en annan effekt som Anton Angheluta värdesätter.

– ZBrush är ett kompromisslöst designverktyg och genom att jag nu lärt mig programmet kan jag i högre grad skapa min egen identitet i formgivningen. Jag upplever att människor känner igen min formgivning eftersom min personliga stil lyser igenom. Som konsthantverkare blir man naturligtvis glad över sådant.

Även kunderna håller på att få upp ögonen för de möjligheter som Anghelutas kreativa ingångsvinkel innebär. En stor del av 3d-baserad formgivning görs i mer traditionella 3d-program och präglas därför av dessa. Det kan också vara så att den ursprungliga idén inte är särskilt kreativ. Hur det än må vara så upplever Anton Anghuleta ett ökande intresse för sin formgivning. Bara för en kort tid sedan fick han en förfrågan från en engelsk spelutvecklare som ville att han skulle formge figurerna till ett av deras brädspel.

När han väl är klar med en design skickar han oftast bara över en fil till kunden, som därefter går vidare i sin process. Men ibland skriver han ut skisser, prototyper eller gjutformar i sin 3d-skrivare. För ett år sedan investerade Anton i en Form2 från Formlabs.

– Jag skriver ut dagligen, både för eget bruk, men också för att visa kunderna var vi är i processen innan de går igång med sin tillverkning.

Anton Angheluta ser sig först och främst som en formgivare eller skulptör, men en digital sådan. Han ser sig mindre som datornörd och mer som hantverkare. Men hans kunskap och erfarenheter inom 3d-design står högt i kurs och han har bland annat hållt föreläsningar på KEA, Københavns Erhvervs Akademi. Han får också ofta förfrågningar från internationella mässor och konferenser.

Läs mer om Atelier Angheluta här

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Minskade produktionsstopp med additiv tillverkning

Sedan det holländska företaget The Chocolate Factory, som driver ett nätverk av förpackningsmaskiner, börjat skriva ut maskindelar i 3d-skrivare har företaget reducerat driftstoppen i produktion, och därmed förbättrat kontinuiteten. The Chocolate Factory har tidigare haft problem med återkommande driftstopp, då en av de kritiska komponenterna – en krokformad metalldel som används för att lyfta stänger […]

Publicerat av: 

Däcktillverkare investerar i 3d-teknik

Däcktillverkaren Continental meddelar att de än en gång investerar i industriell 3d-skrivarteknik, i form av EOS M 290-system. Företaget använder sedan tidigare system från EOS för serieproduktion av metallkomponenter. Den tyska 3d-tillverkaren har också hjälp till vid installation av systemen, utbildning av anställda, utveckling av applikationer och lansering av produktionskapacitet. För Continental har den additiva […]

Publicerat av: 

NorDan AB investerar i 3D-skrivare för produktion av fönster och dörrar

Fönster- och dörrföretaget NorDan AB satsar på additiv produktionsteknik och investerar i en 3d-skrivare för utskrift för produkter i fullstorlek: upp till 1,5 meter i bredd och 2,5 meter i höjd. Vid större format kan produkten skrivas ut i delar och sammanfogas. Företaget har ingått ett kontrakt med BLB Industries AB i Värnamo för leverans […]

Publicerat av: 

Teledyn RESON nysatsar inom additiv tillverkning

Danska företaget Teledyne RESON konstruerar och tillverkar avancerad sonarutrustning för att undersöka och kartlägga havsbotten med 3d-scanning. Kundkretsen är global och består främst av kunder inom det marina, forskningsinstitut, myndigheter och militär. 2010 investerade bolaget i en Stratasys uPrint Plus för användning inom produktutveckling och utskrifter av prototyper. Nu, efter 20 000 utskriftstimmar, ersätts 3d-skrivaren […]

Publicerat av: 

Nyinstiftat svenskt pris inom additiv tillverkning

Branschföreningen Svensk Additiv Tillverkning, SVEAT instiftar ett nytt branchpris: SVEAT Award/Swedish AM Award. Vinnarna utses på 3d-konferensen i Jönköping 17 maj 2018, och kommer tilldelas de personer, utbildningar, skolor eller lärosäten som gjort viktigast insatser för eller framsteg inom additiv tillverkning. För 2018 års utlysning gäller: – Bästa examensarbete från högskola/universitet samt – Bästa projekt […]

Publicerat av: 

Nytt sjöfartskonsortium vill skriva ut reservdelar ombord 

Maersk Line och Maersk Tankers, som ingår i Maersk Group – världens största containerrederi har som deltagare i ett konsortium utvecklat metoder som syftar till att utbilda fartygspersonal i 3d-skrivarteknik. Tanken med projektet, som finansieras av Danska Sjöfartsfonden, är att minska behovet av frakt och förvaring av reservdelar ombord, och istället skriva ut dessa vid […]

Publicerat av: