måndag 25 mars – vecka 13
Biltillverkaren Mercedes-Benz har nu tagit fram sin första 3d-utskrivna reservdel i metall, redo för eftermarknad. Det handlar om ett termostatskydd till företagets lastbilar, tillverkat i metall.
Allt som allt, med tester och kvalitetsgranskningar, har processen tagit över ett år. Utvecklingen har gjorts på moderbolaget Daimler AG, där man också gått från plast till metall.
– Genom att börja använda metallskrivarteknik har vi stärkt vår roll i fordonsindustrin, säger Andreas Deuschle, chef för marknad och produktion inom affärsområdet kundservice och reservdelar. Vi garanterar samma funktionalitet, tillförlitlighet, hållbarhet och kostnadseffektivitet hos våra 3d-utskrivna komponenter, precis som med våra konventionellt tillverkade delar.
– Tillgången på reservdelar när lastbilar ska in på service är absolut nödvändigt för våra kunder, oavsett hur gammal lastbilen är, säger Andreas Deuschle. Mervärdet med 3d-skrivartekniken är att vi nu får fram komponenter snabbare och flexiblare. Det ger oss helt nya möjligheter att erbjuda våra kunder reservdelar på kort tid och till attraktiva priser, även i de fall då serieproduktionen av en viss komponent upphört.
I den lilla schweiziska byn Mulegns byggs just nu det som ska bli världens högsta 3D-printade struktur. Med en spektakulär arkitektur och utsikt ska det vita tornet – Tor Alva – bli ett attraktivt besöksmål i regionen.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. mars, 2024
Trots ekonomiskt skakiga tider är intresset stort för att medverka på branschens största mässa, Formnext. I slutet av februari var det 574 företag från 35 länder som registrerat sig som utställare.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 8. mars, 2024
Måndagen den 11 mars hålls ett öppet slutwebbinarium för projektet HÄMAT, Health Impacts of Additive Manufacturing, som handlar om hälso- och miljöpåverkan av additiv tillverkning och utmaningar för en hållbar produktion.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 5. mars, 2024
Forskare vid RMIT University i Australien har skapat ett 3D-printat metamaterial som är 50 procent starkare än den starkaste legeringen med liknande densitet som används inom rymdindustrin.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 4. mars, 2024
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige