Lärarna tankade 3d-kunskap på 3dp School

Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson på Norrevångskolan och ”makern” Linus Backlund (längst ner t h), på 3dp School-konferensen.

På Kistamässan den 24 augusti var det premiär för 3dp School, en konferens om hur lärare i grundskola och gymnasium kan använda 3d-skrivare och 3d-tekniker i undervisningen. Ämnet är högaktuellt, inte minst mot bakgrund av regeringens beslut i våras om stärkt digital kompetens i skolan.

FOTO: Adam de Kaminski

Redan idag används 3d-skrivare för att stärka elevernas IT-kunskaper, öka deras teknikintresse och stimulera deras skapandeprocesser. Ett tydligt exempel på detta är lärarna Mia Lägnert och Pernilla Abrahamsson på Norrevångskolan utanför Karlshamn. De har de senaste åren brutit ny mark med 3d i undervisningen. Tekniken har förändrat och moderniserat undervisningen i teknikämnet, och samtliga elever idag får lära sig att rita i 3d. Men 3d sipprar även in i andra ämnen, som matematik och slöjd.

– Vår ambition med arbetet är att förbereda eleverna på det teknikintensiva samhälle vi lever i och att ge dem möjligheter att lära sig områden de annars inte kommer i kontakt med i skolan, säger Mia Lägnert.

Kristina Alexanderson, skolansvarig på internetstiftelsen, inledde dagen med en historisk överblick över skolans IT-satsningar, från 1970-talet till nutid. Det har gett varierade resultat. Men enligt Kristina gjordes de viktigaste satsningarna på 90-talet, och de skedde utanför skolan. 1996 var årets julklapp internetuppkoppling, vilket gjorde svenska folket uppkopplade på kort tid. Ett par år senare, 1998, kom hem-pc-reformen, vilket ledde till att många svenska hem översvämmades av kraftfulla datorer. Självklart fick också barnen tillgång till detta.

– De barn som fick tillgång till IT på 90-talet är de som gick vidare och grundade tjänster som Spotify, Minecraft och Skype. Och nu vill de att deras barn ska lära sig IT i skolan.

FOTO: Adam de Kaminski

Tino Karazeimbekis på 3DVerkstan gick igenom de olika 3d-skrivarteknikerna och lyfte den viktiga frågan om miljö, både arbetsmiljö och återvinning. Här finns det en rad oklarheter, främst i fråga om kommunernas kunskap om hur man återvinner plastmaterial.

3d-designern och föreläsaren Adam de Kaminski förklarade hur 3d-design-programmen fungerar och hur utbudet ser ut. Han höll också en uppskattad mini-workshop i onlineprogrammet TinkerCad, där det finns färdiga lektioner att använda i undervisningen.

FOTO: Adam de Kaminski

Teddy Larsson, 3d-scannerexpert och grundare av s3di, visade hur 3d-scanning och virtuella världar gör stora kliv in på områden som underhållning, tillverkning och undervisning. Virtual Reality, Augmented Reality och Mixed Reality är begrepp som vi får se allt mer av. Med VR-glasögon i skolan får elever tillgång till nya och detaljerade världar som de kan undersöka och få en bättre förståelse för. Vad händer när eleverna kan gå in i en virtuell vikingaby, till exempel?

FOTO: Adam de Kaminski

Pekka Salokannel, chefsdesigner på finska utbildningsplattformen 3DBear förklarade hur det finska skolsystemet varit duktiga på att anamma ny teknik. 3DBear är en digital plattform med utbildningstjänster där eleverna kan rita i 3d, lösa uppgifter i 3d-miljö och skriva ut sina kreationer. Enkelhet, lek och inlärning är nyckelord. 3DBear finns nu även på svenska, www.3dbear.io.

FOTO: Adam de Kaminski

Tom Rasmussen, vd på danska RealDream, är en av Nordens mest erfarna lärare inom 3d. Hans företag anordnar workshoppar ute på danska grund- och gymnasieskolor inom 3d-design och 3d-skrivarteknik. Efter flera års arbete ser han tydligt hur deras arbetsform förändrar undervisningen, från katederundervisning till projektform, där elever både arbetar individuellt och i grupp.

– Det är en kulturförändring med 3d, där alla elever kanske sitter med olika saker på lektionen, säger Tom Rasmussen. Någon designar i 3d, en annan grupp står vid 3d-skrivaren, och en tredje är ute och fotograferar och planerar inför ett nytt projekt.

– Det innebär att läraren blir en coach för projekten, samtidigt som eleverna får ökad frihet och handlingsutrymme. De får ansvara för sina egna uppsatta mål. Det ställer högre krav på läraren att motivera och engagera sin klass.

Gustav Knape, industridesigner och maskiningenjör berättade om sitt unika exjobb som han utförde under sin tid på LTH, Lunds Tekniska Högskola. Han designade och 3d-skrev komponenter åt en klass med elever med synnedsättning. Han täckte in ämnen som historia geografi och kemi, genom att 3d-skriva en jordglob med upphöjda komponenter, föremål från vikingatiden och olika grundämnens atomsammansättningar.

I pauserna tog utställarna Protech, Wacom, s3di och 3DVerkstan över i utställningen och berättade om sina lösningar.

Sist ut på 3dp School-konferensen var inte en lärare eller expert, utan en elev. Linus Backlund, 18 år gammal och nybakad student, har varit ”maker” sedan 2014. Han har designat och byggt ett imponerande antal produkter, vad sägs om ett kit för att odla avokado hemma? Eller en servomotor för att fjärrstyra persienner? Linus föreläsning var dagens stora ögonöppnare för vad som är möjligt att göra med 3d-teknikerna.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *