Additiv tillverkning för alla på AM-Dagen

Årets AM-Dagen-konferens i Stockholm den 7 december befäste tron på att additiv tillverkning kommer alla företag till godo och att tekniken också används för serieproduktion.

Över 60 deltagare fick i år valuta för pengarna i form av tio intressanta presentationer från olika delar av den additiva världen. Dessutom fanns gott om tillfällen att diskutera teknik, material och lösningar med några av branschens ledande aktörer.

Årets AM-Dagen hölls på Kistamässan utanför Stockholm och det var ett imponerande gäng talare från företag som Xaar, BASF, Digital Metal, Autodesk och svenska servicebyrån Digital Mechanics.

Om vi ska försöka oss på en summering av dagen, så visade talarna att det finns allt fler material att välja mellan, tekniken håller på att bli tillgänglig för alla, och serieproduktion ångar på för fullt. Additiv tillverkning är idag ett område där starka aktörer investerar stora pengar och resurser i FoU. Det gör att denna industri håller högt tempo, både i fråga om teknikutveckling och praktisk användning.

Vilka drivkrafter är det då som gör att 3d-skrivartekniken blir tillgänglig för allt fler, även i vanliga kontorsmiljöer? Här är det spännande att se närmare på amerikanska Desktop Metals strategi. I dagsläget har företaget över 200 patentansökningar som väntar på att bli godkända. Företaget har utvecklat två 3d-skrivare för metallproduktion. Den mindre, Studio, är en kontorsanpassad lösning eftersom användare inte kommer i kontakt med något material, som är inneslutet i kassetter. Alla processer är programvarustyrda och sker i en sluten miljö.

– Industriella 3d-skrivare är idag så som hålkortsdatorerna var i datorns barndom. Dessa krävde särskilda lokaler, 3-fas och specialutbildad personal, säger Cory Haas, på Desktop Metal, ett företag som raggat fram ett imponerande aktiekapital på 212 miljoner dollar till sina projekt. Vi utvecklar våra system för att kunna användas i både kontorsmiljö och lokaler för industriell tillverkning.

Medan några aktörer i branschen är nya bolag med färskt kapital, har många kända, etablerade aktörer, som BASF och Xaar, ambitioner på att ligga i framkant. Klassiska BASF-områden som kemi, materialutveckling och ytbehandling, är viktiga kompetenser att ta med in i detta område. Under AM-Dagen visade Alexander Cochrane, marknadschef för företagets 3d-skrivarområde, flera intressanta material, bland annat ett kostnadseffektivt filament för desktop-maskiner som kan användas för att producera komponenter i rostfritt stål. Enligt Cochrane går det att få fram fullgoda metalldelar efter avbindning och sintring.

Cochrane visade också ett antal konkreta applikationer från industrivärlden. Biltillverkaren Ford har till exempel lyckats reducera gasläckage i komponenter genom att ersätta PA12 med PA6. Och från skrivhuvudtillverkaren Xaar fick vi se det senaste från den lovande tekniken HSS, High Speed Sintering. Det är en bläckstråleteknik där polymerpulver selektivt sprayas och härdas med infrarött ljus. Det ska ge avsevärt högre produktivitet, menar Xaar. En demomaskin i Storbritannien har redan tagits i bruk.

Varje investering måste tjänas in. Doktoranden Tawfiq Shams underströk att som användare måste man se på hela kedjan, inte bara på produktionskostnaderna, när man beräknar lönsamheten för additiv produktion.

– Möjligheten att reducera antalet leverantörer och lagerkostnader, samt att få kortare ledtider, påverkar lönsamheten, säger Tawfiq Shams.

Det är viktiga lärdomar, för det är lätt att dras med i ny teknik. Det finns teknik som fortfarande är framtid, men många spännande lösningar kommer att ta steget från forskningsavdelningarna och ut i skarp produktion under nästa år. Det blir fortsatt mycket fokus på prototyper, men serieproduktion är utan tvivel på stark frammarsch. Det har bland annat svenska Digital Metal visat prov på. Företagets teknik är väl anpassad för serieproduktion av små, komplexa detaljer i stål och titan. Typiskt ligger volymerna på 1000 detaljer. Här handlar det om en metallteknik som redan är etablerad, både för supersportbilsmärket Koenigsegg, och för den schweiziska urmakaren Montfort. Båda företagen använder Digital Metals 3d-skrivare för att serietillverka komponenter.

Att utvecklingen dundrar på råder det inget tvivel om. Additiv tillverkning är en del i konceptet Industri 4.0, där många processer kommer att digitaliseras. Fördelarna är flera och ofta annorlunda än det man initialt trodde. Ett bra exempel på detta visade Lieven Grauls från Autodesk. Han visade att flygplanstillverkaren Airbus kan uppnå en viktreduktion på ett ton per flygplan, bara genom att 3d-skriva en komponent som används för att fästa sätena. Det ger både bränsle- och miljövinster i en bransch som är hårt ansatt av olika miljökrav.

Här uppe i norra Europa är vi långt fram när det gäller användningen av digitala industriprocesser. Därför har vi också en bra förutsättningar för att dra nytta av additiv tillverkning. VI ser också att det finns flera samarbeten mellan industriföretag, forskningsinstitut och tillverkare. Ett sådant exempel är den ”road map” som forskningsorganisationen Swerea, med Annika Strondl i täten, håller på att utarbeta i samarbete med svenska tillverkningsföretag. Syftet är bland annat att identifiera vilka mål som är viktigast för industrin.

Missade du AM-Dagen i år? Det kommer fler chanser. Under tiden kan du följa alla nyheter och fördjupningar på vår webbplats och i vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Minskade produktionsstopp med additiv tillverkning

Sedan det holländska företaget The Chocolate Factory, som driver ett nätverk av förpackningsmaskiner, börjat skriva ut maskindelar i 3d-skrivare har företaget reducerat driftstoppen i produktion, och därmed förbättrat kontinuiteten. The Chocolate Factory har tidigare haft problem med återkommande driftstopp, då en av de kritiska komponenterna – en krokformad metalldel som används för att lyfta stänger […]

Publicerat av: 

Däcktillverkare investerar i 3d-teknik

Däcktillverkaren Continental meddelar att de än en gång investerar i industriell 3d-skrivarteknik, i form av EOS M 290-system. Företaget använder sedan tidigare system från EOS för serieproduktion av metallkomponenter. Den tyska 3d-tillverkaren har också hjälp till vid installation av systemen, utbildning av anställda, utveckling av applikationer och lansering av produktionskapacitet. För Continental har den additiva […]

Publicerat av: 

NorDan AB investerar i 3D-skrivare för produktion av fönster och dörrar

Fönster- och dörrföretaget NorDan AB satsar på additiv produktionsteknik och investerar i en 3d-skrivare för utskrift för produkter i fullstorlek: upp till 1,5 meter i bredd och 2,5 meter i höjd. Vid större format kan produkten skrivas ut i delar och sammanfogas. Företaget har ingått ett kontrakt med BLB Industries AB i Värnamo för leverans […]

Publicerat av: 

Teledyn RESON nysatsar inom additiv tillverkning

Danska företaget Teledyne RESON konstruerar och tillverkar avancerad sonarutrustning för att undersöka och kartlägga havsbotten med 3d-scanning. Kundkretsen är global och består främst av kunder inom det marina, forskningsinstitut, myndigheter och militär. 2010 investerade bolaget i en Stratasys uPrint Plus för användning inom produktutveckling och utskrifter av prototyper. Nu, efter 20 000 utskriftstimmar, ersätts 3d-skrivaren […]

Publicerat av: 

Nyinstiftat svenskt pris inom additiv tillverkning

Branschföreningen Svensk Additiv Tillverkning, SVEAT instiftar ett nytt branchpris: SVEAT Award/Swedish AM Award. Vinnarna utses på 3d-konferensen i Jönköping 17 maj 2018, och kommer tilldelas de personer, utbildningar, skolor eller lärosäten som gjort viktigast insatser för eller framsteg inom additiv tillverkning. För 2018 års utlysning gäller: – Bästa examensarbete från högskola/universitet samt – Bästa projekt […]

Publicerat av: 

Nytt sjöfartskonsortium vill skriva ut reservdelar ombord 

Maersk Line och Maersk Tankers, som ingår i Maersk Group – världens största containerrederi har som deltagare i ett konsortium utvecklat metoder som syftar till att utbilda fartygspersonal i 3d-skrivarteknik. Tanken med projektet, som finansieras av Danska Sjöfartsfonden, är att minska behovet av frakt och förvaring av reservdelar ombord, och istället skriva ut dessa vid […]

Publicerat av: