”Bilens hjärta sitter i batterilådan”

Jönköping University Solar Team solcellsdrivna bil Solveig.

Jönköping University Solar Team körde 3000 kilometer genom Australien med sin solcellsdrivna bil Solveig i World Solar Challenge 2017. I samarbete med 3d-leverantören Protech tog de fram vad juryn kallade för det bästa batteriet i tävlingen. 

Jönköping University Solar Team består av 25 studenter och två lärare. Teamet byggde tillsammans en solcellsbil att delta med i tävlingen World Solar Challenge förra året. Vad gällde bilens batteri krävdes en lösning för att få plats med totalt 416 battericeller.

Körsträckan var 3000 kilometer och bilen körde i 59 kilometer i timmen.

– Bilens hjärta sitter i batterilådan, och i år var ett av våra mål att ta fram ett eget designat batteri till solbilen, säger Robin Birberg, maskintekniksingenjör i Jönköping University Solar Team.

Studenterna ritade en CAD-design av sin tänkta batterilåda och skrev ut en prototyp med en 3d-skrivare från Stratasys.

– Det är smidigt att direkt från en CAD-ritning kunna ta fram 3d-utskrivna detaljer. Tidigare år använde vi ett externt serviceföretag för att sätta ihop battericellerna men det kostade en hel del, säger Robin Birberg.

Den 3d-utskrivna batterilådan.

Efter att prototypen var klar tog 3d-leverantören Protech över för att optimera konstruktionen. Slutversionen skrevs därefter ut i 3d-skrivaren Fortus 450,  som använder sig av FDM-teknik. För att klara Australiens klimat föll materialvalet på ASA-filment som är uv-resistent.

– Tävlingsinspektören sa att vårt batteri troligen var det bästa batteriet han hade sett i årets tävling, säger Robin Birberg.

För teamet blev vikten en av de fördelar med att använda en 3d-utskriven batterilåda. Den nya lådan vägde 5 kilo, medan de äldre väger runt 13 kilo. I tävlingen hamnade teamet på plats åtta, av 28 startande lag i samma klass. Därmed uppnådde de sitt mål att komma till topp tio.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *