3d-teknik moderniserar fastighetsförmedling

VR-tekniken möjliggör ett nytt sätt att sälja bostäder internationellt.

Bricknova, fastighetsutvecklare, ska börja sälja bostäder i spanska Marbella med hjälp av VR-teknik. Tekniken möjliggör att kunden kan uppleva hur utsikten ser ut från terassen även om denne befinner sig i ett annat land, menar Orlando Villacrez, vd på Bricknova.

Den svenska fastighetsutvecklaren Bricknova har nyligen köpt upp mark i Spanien som ska generera en beräknad omsättning på 13,5 miljoner euro. Företaget, som sedan tidigare säljer bostäder i Stockholmsområdet, tar sig nu an VR-tekniken för att anpassa sig till den tekniska utvecklingen samt ge kunderna möjligheten att gå runt i sitt potentiella nya hus innan köp.

Orlando Villacrez, vd Bricknova.

– När man handlar något på ritning så har vi märkt att väldigt många fastighetsutvecklare satsar på fina bilder, 2d-ritningar på objekten och i vissa fall även 3d-ritningar på fasader. Även om vi är i en gammal och lite konservativ bransch så behöver vi anpassa oss till den tekniska utvecklingen och adoptera in den i vår bransch, säger Orlando Villacrez, vd på Bricknova och utvecklar.

– Vi på Bricknova gör nu ett projekt i Spanien och senare även i Sverige där vi använder oss av 3d-visualiseringar inomhus som möjliggör att man kan klicka sig runt i en 360 graders navigeringsmiljö. Vår vision är att kunden ska känna att denne befinner sig i det rummet den är i och går runt och kikar på ett färdigt hem. Vidare är vår tanke att implementera ett helhetskoncept kring VR. Vi kan idag skicka hem ett par 3d-glasögon till en potentiell kund oavsett var denne geografisk bor. Via en applikation kan denne sedan uppleva sitt hem fullt ut genom hur utsikten från terrassen kan vara eller hur soffan skulle se ut i vardagsrummet, säger Orlando Villacrez.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *