Figure 4 ska fixa flygplanen

Figure 4 är en industriell lösning för plastproduktion. Den har en utskriftshastighet för prototyper på 100 millimeter i timmen och 65 millimeter i timmen för färdiga delar.

3D Systems högvolymsskrivare Figure 4 har valts till ett US Air Force-sponsrat forskningsprojekt. Det amerikanska flygvapnet vill utforska effektiviteten av 3d-tekniken i försörjningskedjan för underhåll av flygplan.

Charles ”Chuck” Hull, grundare och chefstekniker på 3D Systems. Bild: 3D Systems

US Air Force, det amerikanska flygvapnet, ska utforska om SLA-utskrivna reservdelar kan minska tiden ett plan väntar på reparation. För att testa detta har3d-skrivarleverantören 3D Systems produktionsplattform Figure 4 valts ut. 3d-skrivaren, som 3dp tidigare berättat om, är en industriell lösning för plastproduktion, baserad på SLA-teknik, stereolitografi. I maskinen är leveransen av färdiga komponenter automatiserad med robotar och efterbehandlingen integrerad, vilket 3D Systems menar gör produktionen extra snabb. 

Förutom att tillverkningsprocessen förväntas gå snabbare än med traditionella tekniker, öppnar det upp möjligheten att skriva ut delar till flygplan som är flera årtionden gamla. Reservdelar som inte längre kan tillverkas eller har blivit alldeles för dyra.

– Additiv tillverkning är den perfekta lösningen eftersom det går att eliminera andra tidskrävande och dyra verktyg, säger Chuck Hull som är grundare och chefstekniker på 3D Systems. 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *