3DP I SVERIGE: Med ökat materialutbud ökas också marknaden. Det menar Johan Lidström på printerleverantören Signcom i Bollebygd.
Kan du berätta hur du kom in i branschen?
Har du exempel på konkreta problem som dina kunder kunnat lösa med 3D-print?
– Ja, det finns finns inom de flesta branscher. Rent allmänt handlar det om att ”tid till marknad” en avgörande faktor idag, att snabbt kunna gå från en tanke eller koncept till prototyp. Eller att enkelt kunna verifiera och säkerställa sin produkt eller applikation innan man går vidare. Men även kortare serietillverkning av detaljer som inte varit lönsam med traditionell teknik kan bli det med additiv teknik.
Vilka områden i samhället tror du kommer att påverkas mest av tekniken?
– Vi ser en stor tillväxt på de flesta marknader, särskilt med många billigare maskiner. Men personligen tror jag inte att vi inom närmaste tiden kommer att se en liten printer i varje hem där folk skriver ut sina egna soppslevar eller reservdelar. Inom seritillverkningen ser vi också stark tillväxt.
Vilka är de största hindren för att 3d-printning ska få brett genomslag?
– Vet inte om det finns så många. Det växer otroligt snabbt och går ner i åldrar och i bredare grupper av användare. Maskin och materialutvecklingen går också raskt fram.
Vilka material kommer att vara viktigast i utvecklingen?
– Svår fråga, men det är stor efterfrågan på de material som mest liknar de kommersiella och traditionella tillverkningsmaterial eller till och med är bättre än dessa. Och ju bättre materialen blir, desto fler blir områdena.