Efter rapporten från Garner Group om att 3d-print-tekniken är i en fas av överdrivna förväntningar kommer nu mothugg. ”Folk vet fortfarande inte vad 3D-print är, och tekniken är inte på toppen av sin hype cycle”, hävdar Peter Weijmarshausen, grundare av Shapeways,
Analysföretaget Gartner Group skrev i en nyligen publicerad studie att 3D-printtekniken följer mönstret hos andra tekniskt drivna branscher, och att man nu är på toppen av sin ”hype cycle”, med risk för kommande besvikelser, innan tekniken på en mer stillsam och konkret nivå börjar tränga in i samhällets och industrins vardag.
Men i sajten IT Portals rapport från Techonomy-konferensen i Tucson, USA, avvisade Shapeways-grundaren Peter Weijmarshausen prompt påståendena om att 3D-print är på toppen av sin ”hype cycle”, med snar risk för grava bakslag.
– 3D-printn växer både inom industritillämpningar och konsumentprodukter och Shapeways har gjort mer än en miljon produkter i år. Nästa år kommer företaget att producera mellan två och tre miljoner, sade Peter Weijmarshausen, vars Shapeways just startat världens största fabrik för 3D-print-produktion direkt till slutkund i New York.
– Det återstår mycket jobb för att göra maskinerna mer lättanvända, billigare och bättre, öka utbudet av möjligheter. Allt jag kan säga är: det är spännande – och följ utvecklingen, säger Lobovsky på Manufacturing.net.