3DP I SVERIGE: Dan Björklöf, vd hos den svensk-finska tjänsteleverantören Alphaform, menar att det behövs ett större marknadsperspektiv i den gryende 3d-printbranschen. Vi har intervjuat honom.
– Jag ser inte att marknaden skulle ha riktigt vaknat upp till 3d-print än, säger Dan Björklöf. Segmentet är för litet för det. Men Sverige är väl positionerat för att utveckla branschen. Här finns goda affärsmodeller och ett bra globalt tänk. Jag upplever att t ex Finland och många andra länder har svårare för expansiv tjänsteutveckling då de har en tendens att tänka mer ingenjörsmässigt och industrieffektivt.
När Dan Björklöf kom in i företaget för tio år sedan hade han redan en bakgrund inom marknadsföring och en examen från Handelshögskolan i Åbo. Med sig hade han också ett gediget arbete med internationell försäljning och marknadsföring av tekniska tjänster och produkter, bland annat från Ericsson. Det var värdefulla erfarenheter.
– Marknadsperspektivet behövs definitivt i branschen, säger Dan Björklöf. De kommande fem åren är marknadsperspektivet viktigare för branschens framgång än det tekniska perspektivet. Sedan behöver vi fler människor som kan berätta till vad 3d-print skall användas. Dessa behöver nödvändigtvis inte komma från den tillverkande industrin.
Enligt Dan Björklöf finns det tre viktiga anledningar till Alphaforms framgångar under sin drygt 20-åriga historia:
1. De utgår alltid från kundens behov snarare än en teknikens egenskaper. Det innebär att företaget har gjort stora teknikinvesteringar under årens lopp för att kunna erbjuda stor valfrihet.
2. De har byggt upp en djup intern kunskap. De har t ex doktorander inom laserteknik i sin organisation. Det är något som säkerställer kärnkompetensen inhouse och gör att de inte behöver låsa sig till en viss leverantör.
3. De är börsnoterade. Därmed sitter det inte någon enskild företagare vars personliga intressen styr utvecklingen, utan styrs av en helt annan nytta.
Dan Björklöf är en av talarna på 3dp-dagen som hålls den 5 december.