"Krävs mer marknadstänk i branschen"

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 29 november 2012

3DP I SVERIGE: Dan Björklöf, vd hos den svensk-finska tjänsteleverantören Alphaform, menar att det behövs ett större marknadsperspektiv i den gryende 3d-printbranschen. Vi har intervjuat honom.

– Jag ser inte att marknaden skulle ha riktigt vaknat upp till 3d-print än, säger Dan Björklöf. Segmentet är för litet för det. Men Sverige är väl positionerat för att utveckla branschen. Här finns goda affärsmodeller och ett bra globalt tänk. Jag upplever att t ex Finland och många andra länder har svårare för expansiv tjänsteutveckling då de har en tendens att tänka mer ingenjörsmässigt och industrieffektivt.

När Dan Björklöf kom in i företaget för tio år sedan hade han redan en bakgrund inom marknadsföring och en examen från Handelshögskolan i Åbo. Med sig hade han också ett gediget arbete med internationell försäljning och marknadsföring av tekniska tjänster och produkter, bland annat från Ericsson. Det var värdefulla erfarenheter.

– Marknadsperspektivet behövs definitivt i branschen, säger Dan Björklöf. De kommande fem åren är marknadsperspektivet viktigare för branschens framgång än det tekniska perspektivet. Sedan behöver vi fler människor som kan berätta till vad 3d-print skall användas. Dessa behöver nödvändigtvis inte komma från den tillverkande industrin.

Enligt Dan Björklöf finns det tre viktiga anledningar till Alphaforms framgångar under sin drygt 20-åriga historia:

1. De utgår alltid från kundens behov snarare än en teknikens egenskaper. Det innebär att företaget har gjort stora teknikinvesteringar under årens lopp för att kunna erbjuda stor valfrihet.

2. De har byggt upp en djup intern kunskap. De har t ex doktorander inom laserteknik i sin organisation. Det är något som säkerställer kärnkompetensen inhouse och gör att de inte behöver låsa sig till en viss leverantör.

3. De är börsnoterade. Därmed sitter det inte någon enskild företagare vars personliga intressen styr utvecklingen, utan styrs av en helt annan nytta.

Dan Björklöf är en av talarna på 3dp-dagen som hålls den 5 december.

Läs vidare

Säkrar investering för AI-drivet kvalitetsverktyg

Interspectral, med bas i Norrköping, säkrar en investering för att utveckla sitt AI-drivna verktyg för kvalitetssäkring vid additiv tillverkning i metall.
Interspectral

Ikea söker kreativ 3D-printingspecialist

Möbeljätten Ikea har tidigare experimenterat lite med 3D-printing. Nu anställer bolaget en specialist inom 3D-printing för produktutveckling.
Flags 3

Ny lösning för rengöring av stora 3D-utskrifter

Svenska AM Efficiency, som utvecklar efterbehandlingslösningar för 3D-utskrifter, lanserar nu sin senaste innovation kallad CCP-20.
ccp20_open and closed

Konkurs för Mycorena – hoppas hitta köpare

Svenska Mycorena har under några års tid utvecklat ett särskilt svampprotein som kan användas bland annat för 3D-printade livsmedel. I somras stoppades planerna på en jättefabrik och ett par veckor senare ansökte bolaget om konkurs.
Mycorena 3

Senaste nytt

Första 3D-printade metalldelen på ISS

Tidigare i år kunde 3dp.se berätta om planerna på att ta med en 3D-skrivare för metall till den internationella rymdstationen ISS. Nu har den första metalldelen tillverkats ute i rymden.
First_metal_part_3D_printed_in_space

Stratasys släpper uppföljaren Origin Two

Efter Origin One kommer Origin Two, en DLP-printer för mindre produktionsserier där tillverkaren lovar exakthet, repeterbarhet och fin ytfinish som är jämförbar med formsprutning.
Origin Two

Säkrar investering för AI-drivet kvalitetsverktyg

Interspectral, med bas i Norrköping, säkrar en investering för att utveckla sitt AI-drivna verktyg för kvalitetssäkring vid additiv tillverkning i metall.
Interspectral

Ikea söker kreativ 3D-printingspecialist

Möbeljätten Ikea har tidigare experimenterat lite med 3D-printing. Nu anställer bolaget en specialist inom 3D-printing för produktutveckling.
Flags 3