Varför 3D-print på Print-mässan?

Text:Paul Frigyes
PUBLICERAD: 13 december 2012

Ett 3D-print-torg ska upprättas på Print-mässan i Kista den 5-7 februari. Vi frågade projektledaren Johan Fogelström på förlaget AGI, som arrangerar Print-mässan, vad additiv tillverkning har med tryck på papper att göra.

3D-print på en print-mässa, det låter lite som en udda kombination, ni har inte blandat ihop 3D-print med print? Vad har tryck på papper gemensamt med additiv tillverkning?

– Det finns faktiskt flera beröringspunkter. Redan idag finns flera grafiska servicebyråer som erbjuder 3D-print. Ofta handlar det om husmodeller till arkitektbyråer eller reklamprodukter.

Men hör inte 3D-printning mer hemma på en underleverantörsmässa för industrin?

– Jo, men där finns tekniken redan. Vad det här handlar om är att visa upp det för en befintlig industrigren som letar efter nya nischer. På Print-mässan kommer tusentals representanter för etablerade grafiska företag att finnas. Det finns flera skäl till att 3D-printning är relevant för grafiska företag, inte minst att grafiska branschen är teknikintresserad.

Är grafiska branschen i kris?

– Inom framför allt offesttrycket är det tufft. Men bitvis finns också tillväxt, framför allt när det gäller storformatsprint, banderoller och skyltar. Men det finns ett behov av att hitta nya nischer, till exempel inom reklamprodukter och här kan 3D-printning vara intressant komplement. Inom promotionsidan göra ju grafiska företag T-shirts, och tryckta pennor och liknande, med 3D-printning finns det möjlighet att föra erbjudandena till en ny nivå, som med personanpassade give-aways. Bara att kunna ge bort figurer och 3D-modeller som folk har en personlig relation öppnar ju för nya produktidéer.

Vad ska 3D-print-torget bestå av?

– Torget är tänkt att bli en samlingsmonter där ett halvdussin olika utställare kan visa upp teknik, material och programvara.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype