Ett 3D-print-torg ska upprättas på Print-mässan i Kista den 5-7 februari. Vi frågade projektledaren Johan Fogelström på förlaget AGI, som arrangerar Print-mässan, vad additiv tillverkning har med tryck på papper att göra.
3D-print på en print-mässa, det låter lite som en udda kombination, ni har inte blandat ihop 3D-print med print? Vad har tryck på papper gemensamt med additiv tillverkning?
– Det finns faktiskt flera beröringspunkter. Redan idag finns flera grafiska servicebyråer som erbjuder 3D-print. Ofta handlar det om husmodeller till arkitektbyråer eller reklamprodukter.
Men hör inte 3D-printning mer hemma på en underleverantörsmässa för industrin?
– Jo, men där finns tekniken redan. Vad det här handlar om är att visa upp det för en befintlig industrigren som letar efter nya nischer. På Print-mässan kommer tusentals representanter för etablerade grafiska företag att finnas. Det finns flera skäl till att 3D-printning är relevant för grafiska företag, inte minst att grafiska branschen är teknikintresserad.
Är grafiska branschen i kris?
– Inom framför allt offesttrycket är det tufft. Men bitvis finns också tillväxt, framför allt när det gäller storformatsprint, banderoller och skyltar. Men det finns ett behov av att hitta nya nischer, till exempel inom reklamprodukter och här kan 3D-printning vara intressant komplement. Inom promotionsidan göra ju grafiska företag T-shirts, och tryckta pennor och liknande, med 3D-printning finns det möjlighet att föra erbjudandena till en ny nivå, som med personanpassade give-aways. Bara att kunna ge bort figurer och 3D-modeller som folk har en personlig relation öppnar ju för nya produktidéer.
Vad ska 3D-print-torget bestå av?
– Torget är tänkt att bli en samlingsmonter där ett halvdussin olika utställare kan visa upp teknik, material och programvara.