Boeing: "Kritiskt med bra material"

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 25 april 2013

En av de industrinischer som kommit långt i användningen av additiv tillverkning är flyg- och rymdteknikindustrin. Brett Lyons, som är material- och processingenjör på Boeing, berättade i sin presentation på konferensen Inside 3D Printing i New York om hur de arbetar idag och vad de förväntar sig i framtiden.

Företaget har använt SLS-tekniken sedan 2002, och då talar vi inte enbart prototyper, utan fullt fungerande delar till både militärflygplan och civila. I synnerhet för små serier där geometrierna är komplexa och på gränsen för vad traditionell produktionsteknik klarar av.

Några av de utmaningar som Boeing står inför med additiva tekniker handlar om hur deras produkter används och hur de produceras. Ett civilflygplan ska hålla i 20 år, det ställer extrema krav på materialens livslängd och hållfasthet i konstruktionen. Delarna ska också ha hög precision och kunna monteras snabbt. För Boeings del handlar det om att integrera additiva tekniker med traditionella för att optimera slutprodukt och montering. Dessa så kallade hybridflöden har flera fördelar, menar Lyons.

– När vi börjar se på nya produkter eller uppdateringar av befintliga delar har vi med traditionell teknik ledtider på två till fyra månader. Nu handlar det om veckor. Vi har även sett hur vi har kunnat förbättra många geometrier och gjort dem både tåligare, ökat livslängden och reducerat vikten, i vissa fall med femtio procent.

Brett Lyons berörde ett applikationsområde som just nu är under stark tillväxt i USA, både på konsument- och industrisidan. Så kallade UAV:er, obemannade flygande farkoster och ”drones” – drönare, med sensorer och kameror, kan användas både militärt och civilt. Den amerikanska militären använder ofta UAV:er för att få in geografisk information om ett område eller punktmarkera militära mål. Civila farkoster brukar vara avsevärt mindre och här använder man ofta begreppet ”drones”. Vid universitetet i Southampton har man slutfört ett projekt där man tagit fram en flygplanskropp samt många övriga delar i nylon med lasersintring. Projektet SULSA, Southampton University Laser Sintered Aircraft, ska kunna monteras ihop på tio minuter och har en flygtid på 30 minuter.

För att öka företagets användning av tekniken efterlyser Lyons ett par saker. Ett stort minus enligt honom är materialutbudet, i synnerhet för stora projekt.

– Det är kritiskt med bra material när 3d-printtekniken används inom vårt område. En av de saker som vi kan arbeta med utöver materialet är själva utskriftsvinkeln. Genom att producera flera versioner i olika vinklar kan vi ändra den strukturella integriteten i delen.

Produktionshastigheten i maskinerna måste också öka. Han vill också se en avsevärt större leverantörskedja och ett större utbud av kompetenser inom branschen.

Senaste nytt

Lasertech ser unik möjlighet att kombinera 3D-print och lasersvets

Lasertech har i 25 år varit specialister på lasersvetsning. För drygt tio år sedan gjordes en satsning på additiv tillverkning, och sakta men säkert har det blivit ett viktigt ben att stå på.
Patrik 2
Lasertech ser unik möjlighet att kombinera 3D-print och lasersvets

AM Summit blir VIP-event för SME-företag

De senaste åren har Dansk AM Hub varje höst bjudit in till en stor konferens om additiv tillverkning i Köpenhamn med tunga namn på talarlistan. Årets konferens blir betydligt mindre.
AM textil
AM Summit blir VIP-event för SME-företag

Tillbaka i branschen som projektledare för 3DAM

Lisa Antonsson har en bakgrund från Västerviksföretagen 3D Center och AM Printservice. Efter en kort avstickare är hon nu tillbaka i AM-branschen som projektledare för IMA 3DAM.
Lisa Antonsson
Tillbaka i branschen som projektledare för 3DAM

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har haft en ekonomiskt utmanande tid. Nu står det klart att Stratasys går in som ny ägare.
MAM-News-1024x1024
Forward AM blir en del av Stratasys

Läs vidare

AM Summit blir VIP-event för SME-företag

De senaste åren har Dansk AM Hub varje höst bjudit in till en stor konferens om additiv tillverkning i Köpenhamn med tunga namn på talarlistan. Årets konferens blir betydligt mindre.
AM textil
AM Summit blir VIP-event för SME-företag

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har haft en ekonomiskt utmanande tid. Nu står det klart att Stratasys går in som ny ägare.
MAM-News-1024x1024
Forward AM blir en del av Stratasys

Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

I början av året förstärkte Prototal sin 3D-printingkapacitet vid anläggningen i norska Levanger med en SLS-3D-skrivare från EOS. Nu får den sällskap av ytterligare en maskin av samma modell.
Prototal AS_EOS P770
Prototal utökar med ännu en SLS-maskin

Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena

Nästa Elmia 3D går av stapeln först om ett år, men underleverantörsmässan Elmia Subcontractor, som lockar en del utställare inom AM, arrangeras som vanligt i november.
Protech-Subcontractor
Elmia Subcontractor firar 50 år och blickar framåt med ny arena