
Shapeways är ett av de företag i branschen som kommit längst i att utveckla en affärsmodell för konsumentsidan. Enkelt uttryckt äger de både butiken och produktionsapparaten. Företaget öppnade i slutet av året en av världens största produktionsanläggningar på Long Island utanför New York. Här står ett 50-tal maskiner och spottar ut allt från mobilskydd till keramikvaser. Användare kan ladda upp egna filer och sälja på Shapeways webbplats, alternativt skapa sina egna i flera olika webbaserade verktyg som Shapeways tagit fram. Det är en viktig bit i affärsmodellen – att både ha ett färdigt utbud, men också låta konsumenterna skapa egna produkter som sedan blir fysiska objekt.
– Folk älskar att skräddarsy produkter, säger Peter Weijmarshausen. Men med traditionell teknik blir det ofta både dyrt och sällan så som man tänkt sig. Det är något vi tagit fasta på.
Det senaste verktyget, The Vibe, är framtaget i samarbete med musiktjänsten Soundcloud. Här kan du ta en visualisering av din favoritlåt, alltså ljudvågor, och få 3d-printat på ett Iphone-skal.
I dagsläget har Shapeways producerat över en miljon prylar. Varje månad laddas 60 000 nya geometrier upp på shapeways.com och man har över 10 000 kreatörer med sin egen virtuella butik på sajten. Totalt finns det över 300 000 verksamma konsumenter och kreatörer knutna till webbplatsen. Företaget kan också stoltsera med ett omfattande materialutbud där det senaste är silver. Man printar dock inte i silver, utan printar en gjutform som man kan gjuta i.
På frågan om vad som kan göras bättre i branschen står svaret inte helt oväntat att hitta i produktionstekniken:
– Överst på min önskelista finns just nu maskiner som kan producera oavbrutet, det gör att vi kanske inte behöver batchproducera i samma utsträckning, nya material och högre produktionshastigheter, avslutar Weijmarshausen.