Vem köper Makerbot?

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 12 juni 2013

Mängden mindre 3d-printrar som blixtrar förbi på Kickstarter.com, webbplatsen där man kan söka riskkapital från individer, börjar bli skrattretande. Men många av de printerutvecklare som drar igång sin verksamhet med ”crowdfunding” har lyckats.

På konsumentsidan är det Makerbots stjärna som lyser starkast. Trots en blygsam omsättning på tio miljoner dollar förra året har man satsat på rätt funktioner och lyckats med marknadsföringen. Därmed inte sagt att konkurrenterna är sämre. I år räknar företaget med en omsättning på 50 miljoner dollar och i slutet av förra veckan öppnade Makerbot sin nya produktionsenhet i Brooklyn, New York. En ”fabrik för små fabriker”, som grundaren och den före detta läraren, Bre Pettis, skämtsamt kallade den.

Makerbots ledning gav sig nyligen ut på en ny charmoffensiv för nytillskott. För två år sedan skrapade Bre Pettis ihop tio miljoner dollar i riskkapital, denna gång handlar det om 25 miljoner dollar. Företaget värderas till 300 miljoner dollar.

Samtidigt med denna charmoffensiv kom dock indikationer på att Makerbot fått ett strategiskt erbjudande från en potentiell köpare. Vilket företag det rör sig om är förstås hemligt, men det finns kommentatorer som talar om HP eller Stratasys. Det senare företaget har ingen produktserie för konsumentmarknaden som till exempel 3D Systems med sin Cube och Cube X-serie. Det låter därför i våra öron som en lämplig kandidat.

Det som talar emot en försäljning är att företaget precis öppnat en ny fabrik i Brooklyn. Makerbot har under en längre tid dragits med långa väntetider, upp till sex veckor, och den nya produktionsenheten med 100 anställda ska se till att få snurr på leveranserna.

Även om Makerbot fortsätter i egen regi lär vi få se andra tillverkare av konsumentmaskiner bli uppköpta av större drakar som vill komplettera sina portföljer. Jag tror att användarna gynnas av detta. Många konsumentmaskiner dras med en rad brister som påverkar kvaliteten på det som produceras. Med större resurser och bättre know-how kan utrustningen bara bli bättre, men inte nödvändigtvis dyrare.

Prisutvecklingen på mindre maskiner och maskiner i mellansegmentet har de senaste åren varit positiv för köparna och flera maskiner kostar idag runt hälften av vad de gjorde för några år sedan. Anledningen är att många leverantörer är inne och fajtas i samma segment med liknande tekniker, t ex FDM, och att man har kunnat skala upp och effektivisera tillverkningen av 3d-printrarna i dessa segment.

UPPDATERAT: Stratasys köper Makerbot

Läs vidare

Framtidens stålpulver är helt fossilfritt

Om additiv tillverkning med metall ska bli en hållbar produktionsteknik på allvar krävs pulver med ett betydligt lägre koldioxidavtryck. Därför gör den svenska industrikoncernen SSAB en satsning på fossilfritt stål för användning inom bland annat AM.
SSAB-kollage

Ser ökat intresse för 3D-printade förpackningar

Lådor för exklusiva whisky-flaskor, smycken i återvunnet silver och danska designklockor. Malmöföretaget Lostboyslab har fått allt fler förpackningsuppdrag och ser ett område med stor tillväxtpotential.
LBL-box-3

AM-konferens anordnas under Underhållsmässan

Additive Intelligence 4.0 återkommer i mars 2024. Det är fjärde gången konferensen arrangeras och den här gången parallellt med Underhållsmässan på Svenska mässan i Göteborg.
Seyed-Hosseini-scaled-e1673872420130

Han samlar in och återvinner filamentrester

3D-entreprenören Per Hjort i Helsingborg vill skapa en "grön revolution" genom att återvinna plastavfall från 3D-printing och tillverka nytt filament som kan användas till bland annat prototyper och verktyg.
Per-Hjort-e1701677984212

Senaste nytt

Både stort och smått på årets Elmia 3D

På årets upplaga av Elmia 3D medverkade ett tjugotal utställare. 3dp.se hälsade på hos några av dem och hittade allt från mikroskopiskt små utskrifter till hela arbetsflödeslösningar och flera mässpremiärer.
Elmia 3D kollage 2

GE Additive har fått nytt namn

GE Additive har bytt namn till Colibrium Additive, ett GE Aerospace-företag.
CA_RGB-AtmsBlu-1024x434

Espressobryggare vinnare i designtävling

Under Elmia 3D presenterades vinnaren i SVEAT:s tävling Design Challenge 2024. Det bidrag som imponerade mest på juryn var en unik espressobryggare, designad av Simon Dybeck.
Design Challenge 1

Axplock från Elmia 3D-mässan

Det har gått två år sedan sist, men den 14–17 maj var det dags för den additiva branschen att samlas igen på Elmia 3D. Här är några nedslag från mässans första dag.
Elmia 3D kollage