INTERVJU: Autodesk är ett välkänt varumärke för alla ingenjörer, produktutvecklare och konstruktörer. Vad många inte vet är att de senaste fem åren har företaget tredubblat personalstyrkan. En stor del av dessa resurser läggs nu på forskning inom additiva tekniker och kopplingen till programvara. I San Francisco finns ett fullfjädrat labb med utrustning för miljontals dollar för forskning inom allt från FDM-maskiner och metallsintring, till nanoteknik och biomedicinska applikationer.
3dp har intervjuat företagets chef för strategisk forskning, Gonzalo Martinez, om hur han ser på utvecklingen inom AM och hur Autodesk stödjer denna utveckling.
Först och främst, vilka är dina ansvarsområden?
– Jag arbetar och rapporterar direkt till vår CTO, vår tekniska chef. Mitt ansvar är att inhämta information om och inlemma nya tekniker som vi vill arbeta med inom Autodesk, i synnerhet sådant som kommer att ta fart inom 2-6 år. Jag arbetar ofta med både samarbeten och förvärv för att nå detta.
Vilka utvecklingsområden inom additiv teknik ser du som mest intressanta för tillfället?
– Jag ansvarar för att införa 3d-print-teknik i Autodesk. Vi har alltid varit bra på digital formgivning och konstruktion, men
mindre bra på sådant som att scanna fysiska objekt och geometrier, alltså att kunna digitalisera föremål från den fysiska världen.
– Det finns två tydliga trender som jag tittar på. Den första är processen från fysisk till digital form med olika scanningstekniker. När föremål väl är i den digitala världen finns det massor vi kan göra. Vi kan skapa simuleringar och göra förbättringar.
– Den andra trenden är det omvända – att skapa fysiska föremål utifrån digitala geometrier. I dessa båda världar finns det otroligt många synergier.
– Jag har för Autodesks räkning analyserat 3d-printteknikerna de senaste fem åren och vi har flera projekt igång i huset, från små till stora objekt. Vi har till exempel producerat en motorcykel i skala 1:1, och en fullstorleks turboprop-motor i plast.
Hur ser du på utvecklingen på konsumentsidan?
– För cirka två år sedan valde vi att gå in på konsumentsidan med ett antal kostnadsfria verktyg, bland annat i 123D-serien, och nu senast genom köpet av Tinkercad. Detta har varit otroligt lyckosamt för oss. Med Autocad tog det oss 30 år att få 14 miljoner användare. Med våra konsumentprodukter tog det oss två år att nå 216 miljoner användare.
– Incitamentet att ta fram konsumentprogram fick vi från användarna själva. En majoritet anser att våra traditionella produkter var både för dyra och för svåra att använda. Därför valde vi att ge bort dem kostnadsfritt. Kopplingen till 3d-print ligger i att vi lagt in en funktion i våra program som gör det enkelt för användarna att lägga en printbeställning på sina digitala kreationer.
Hur ser du att proffs- respektive konsumentsidan kommer att utvecklas?
– Industrin kommer att tydligare delas in i en proffsnivå, med servicebyråer och inhouse-maskiner, och en konsumentnivå. Enligt mig har konsumentsidan nått en hög mognadsgrad i fråga om kvalitet och mer kommer att hända. Kanske ersätts FDM-maskinerna av mer högupplösta tekniker.
– På proffssidan ser vi redan att det finns en rad innovativa tekniker, som multimaterialskrivare, men vi vill se mer forskning. I synnerhet på materialsidan. I dagsläget finns det cirka hundra olika material. Men många material har inte samma egenskaper som de material som till exempel används inom vakuumgjutning. Det är ett av många hål som måste fyllas.
– Det jag gillar med 3d-print är komplexiteten i de geometrier du kan ta fram. Det som tidigare var omöjligt är idag möjligt. Affären i 3d-print har länge varit prototyper. Men nu måste vi gå vidare mot produktion av skarpa delar. Här är materialsidan är ett stort hinder.
– Även begränsningar i storleken på det du kan producera är en begränsning, samt produktionstiderna. Och med storlek följer en exponentiell prisökning.
– Sedan finns det i alla fall i USA en missuppfattning om att vi med tekniken kan ta tillbaka masstillverkning från Kina. Det stämmer inte. Det du kan göra är att varje produkt blir unik. Ta ett företag som Invisalign, till exempel. De producerar tusentals tandkorrigeringar i plast dagligen.
Vilken roll ser du att programvaruutvecklingen spelar när det gäller 3d-printutvecklingen?
– Eftersom alla maskiner matas med innehåll är det extremt viktigt. Vi ska med våra verktyg stödja alla kreativa processer fram till produktionen, både på konsument- och proffssidan.
– Vi arbetar också nära maskinleverantören Stratasys. De är en viktig samarbetspartner för oss, för de visar oss vad våra program kan bidra till att skapa. På konsumentsidan arbetar vi också med Makerbot.