Reeves: Hur man tjänar pengar med AM-teknik

– Det finns sex drivkrafter för att införa AM-teknik i en verksamhet. Lär känna dem så kan ni se när och hur tekniken kan tillföra värde i er verksamhet. Det säger Phil Reeves, vd på analys- och konsultföretaget Econolyst, och keynotetalare på AM-Dagen den 19 september på Kistamässan.

– Additiv teknik är ingen ny teknik. Redan 1902 fick C.G. Peacock patent på en tillverkning av hästskor, lager för lager. Att additiv produktion slår igenom nu har framför allt att göra med att en bredare användning tog fart när flera patentskydd gick ut i början av 2000-talet.

Men hur gör man för att få tekniken lönsam i sin egen bransch och verksamhet?

Phil Reeves menar att det först och främst handlar om att identifiera de sätt med vilka additiv tillverkning kan tillföra nytt värde till verksamheten. Enligt honom handlar det om sex fördelar som har potential att tillföra nytt värde i företagens produktion:

1. Att kunna göra lågvolymsproduktion affärsmässig. Reeves exemplifierar med hur biltillverkaren Bentley till ett rimligt pris gjort en specialtillverkad, individuellt anpassad instrumentpanel till en kund med funktionshinder.

2. Att kunna göra mer komplexa produkter. Med tekniken går det att tillverka geometrier som vanliga produktionsmetoder inte förmått göra. De företag som lär sig använda denna möjlighet kan rationalisera produktionen avsevärt.

3. Att öka produkters funktionalitet. Det går att förändra materialets beteende, blanda olika material och på andra sätt formge och tillverka produkter som är bättre än vad som är möjligt att göra med traditionella metoder.

4. Att personalisera produkter. Additiv tillverkning från digitala data gör det möjligt att erbjuda kunder specialanpassade produkter till ett rimligt pris.

5. Att öka inslaget av miljömässigt hållbar produktion. Denna fördel handlar dels om att den additiva tillverkningen inte tar bort och slänger material, genom fräsning, svarvning och borrning, utan bara använder så mycket material som krävs för att bygga varje enskild produkt. Men det kan också handla om att minska behovet av långväga transporter för tillverkning av prototyper, eller att undvika för stora upplagor som sen kasseras.

6. Förbättrad flödesekonomi. Genom ett ökat inslag av digitaliserad tillverkning och bearbetning kan tillverkningen kontrolleras bättre. Produkter kan delas och utvärderas gemensamt av medarbetare och partners i olika skeden och på olika platser. Produktionen av produkterna kan flyttas från fabriker till platser närmare det ställe där produktidéerna uppstått.

– De största vinsterna ligger inte i att hantera och erbjuda material, utan att bemästra och utveckla kunskap och data i tekniken.

Phil Reeves menar att dessa sex potentiella fördelar kan ställas mot den egna verksamheten, i vilken bransch man än verkar.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Formnext 2020 ska trotsa coronavirus

Den stora Formnext-mässan för additiv tillverkning i Frankfurt ska hållas den 10–13 november enligt plan. – Vi är fortfarande övertygade om det unika värdet och fördelarna med en fysisk mässa, säger Sascha F. Wenzler, vice vd för Formnext, Mesago Messe Frankfurt GmbH. 

Publicerat av: 

Forskar för klimatsmarta flygmotorer

Tahira Raza har undersökt hur man kan göra flyg- och rymdmotorer mer klimatsmarta genom att studera svetsbarheten i additivt tillverkade delar. – En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det, säger Tahira Raza. 

Publicerat av: 

De sätter detaljer i fokus

Protolabs lanserar ett nytt material för detaljrika prototypdelar – Microfine Grey. Enligt företaget kan det bidra till att utvecklingstiden av nya komponenter kan minska avsevärt. 

Publicerat av: 

Dyemansion släpper färgglad palett

Dyemansion släpper 17 nya färger för gråa delar, 3d-printade med HP Multi Jet Fusion i materialet PA12. – Antalet HP-system växer på marknaden och våra kunders efterfrågan på livliga färger för deras gråa delar har varit stor, säger Kai Witter, Chief customer officer på Dyemansion.

Publicerat av: 

Metallutskrifter minskar inom flygindustrin

GE, General Electric, säger upp 13 000 anställda i sin tillverkning av flygmotorer samtidigt som efterfrågan på 3d-printade metalldelar minskar. Detta kan komma att påverka företagets leverantörer och underleverantörer. 

Publicerat av: 

Skänker visir till äldrevården

Medarbetare på Högskolan i Skövde tillverkar skyddsvisir till äldrevården. – De fungerar bra i avsaknad av andra visir, säger Niklas Land, doktorand på Institutionen för ingenjörsvetenskap.

Publicerat av: 

De tillverkar steriliserbara visir

Protolabs har hjälpt Michelin att ta fram steriliserbara ansiktsvisir för sjukvården.
– Bandet, visiret och den nedre förstärkningen är alla tillverkade i polykarbonat. Skärmarna kan därför steriliseras utan att skadas, säger Frédéric Pialot, Senior Fellow Processer på Michelin.

Publicerat av: