Kapar 30 procent med egen maskin

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 5 augusti 2013

fagorbrandt

Franska FagorBrandt tillverkar vitvaror och utrustning för hemmet. Företaget har både lyckats reducera kostnaden för externa designtjänster och förbättrat precisionen i slutprodukterna med sin nya Objet Eden 260V.

Maskinen används flitigt i designavdelningens prototyparbete. Här man kör ut allt från små pryttlar som knappar och handtag, till hela frontar till diskmaskiner.

Tidigare lade man ut alla prototypbehov på en extern leverantör, men genom att plocka hem en egen maskin har verksamhetschefen Sébastien Aubertin sett en rad fördelar.

– Vi arbetar ständigt med att utveckla vår förmåga att ta fram allt komplexare produkter samtidigt som vi också vill förbättra den övergripande precisionen och designen på slutprodukterna, säger Aubertin. Det är absolut avgörande för vårt designteam att kunna kontrollera precisionen i prototyper, såväl som att förbättra ergonomiska och estetiska aspekter under sjäva designfasen.

Men det finns också en kostnadsaspekt i utvecklingsarbetet och det är Aubertins uppgift att hålla nere dessa under designprocessen. Genom att investera i en egen maskin har företaget kapat kostnaderna för prototypproduktion med 30 procent.

– Om man bara ser till materialkostnaderna, så är kostnaden för att ta fram en stor prototypdel inhouse generellt fem gånger mindre jämfört med att lägga ut jobbet, säger Aubertin. Vi producerar upp till 500 prototyper årligen så det är enkelt att förstå att det blir en enorm skillnad.

Nästan alla delar tillverkas i skala 1:1, allt från en till 24 kubikcentimeter. Prototyperna delas in i tre produktgrupper: Hot goods är kokkärl, fläktar och gashällar. Cold goods är frysar och kylar. Wash goods är tvätt- och diskmaskiner. Man använder fem typer av material: svart, vit, transparent, opak samt en gummiliknande kvalitet. Alla fem material har olika egenskaper i fråga om hållfasthet med mera.

Läs vidare

Cellink ska vända minus till plus

Bioprintingföretaget Cellink, som är en del av BICO Group, dras med stora förluster. BICO har därför presenterat en plan för långsiktig stabilitet och lönsamhet. Bolaget säljer också av Nanoscribe som förvärvades 2021.
cellink-1024x663

Kimya lämnar AM-marknaden

Den franska materialtillverkaren Kimya lägger ner sin produktion av filament. Företaget har varit i AM-branschen sedan 2017, men efter en fallande efterfrågan stänger de nu ner sin fabrik.
Kimya

Nexa3D drog sig ur Formnext i sista stund

Den som tittade på hallplanen inför årets Formnext kunde se att Nexa3D bokat en stor utställningsyta mitt i hall 11.1. Men på den plats där montern skulle vara fanns istället en kaffevagn, bord och stolar.
Nexa3D

De omvandlar avfall till AM-material

Återvunna material från avfallsströmmar så som kaffe, oliver och kork. Det har blivit spanska företaget Smart Materials 3D:s speciella nisch.
Smart 3D 3

Senaste nytt

Cellink ska vända minus till plus

Bioprintingföretaget Cellink, som är en del av BICO Group, dras med stora förluster. BICO har därför presenterat en plan för långsiktig stabilitet och lönsamhet. Bolaget säljer också av Nanoscribe som förvärvades 2021.
cellink-1024x663

Stor nyhet för små utskrifter hos Nano Dimension

Nano Dimension är känt för sina 3D-skrivare för riktigt små mikro-utskrifter, knappt synliga för blotta ögat. På Formnext presenterade företaget en större modell som kan printa ännu snabbare.
Nano Dimension 4 ver 3

Kimya lämnar AM-marknaden

Den franska materialtillverkaren Kimya lägger ner sin produktion av filament. Företaget har varit i AM-branschen sedan 2017, men efter en fallande efterfrågan stänger de nu ner sin fabrik.
Kimya

Nexa3D drog sig ur Formnext i sista stund

Den som tittade på hallplanen inför årets Formnext kunde se att Nexa3D bokat en stor utställningsyta mitt i hall 11.1. Men på den plats där montern skulle vara fanns istället en kaffevagn, bord och stolar.
Nexa3D