Världens första additivt tillverkade kugghjulsfräs har framgångsrikt testats av Volvo Construction Equipment vid deras fabrik i Eskilstuna. Bakom den AM-tillverkade fräsen står uppsalabaserade VBN Components och Primateria AB.
Kugghjulsfräsen är framtagen i det mycket hårda, slitstarka och patenterade stålet Vibenite 60. Tekniken man använt är lasersintring.
Fräsen har nu under två månader testats i produktionslinjen hos entreprenadmaskinstillverkaren Volvo för tillverkning av kugghjul till fordonens växellådor. Den additiva tekniken möjliggör stora önskade förändringar i designen av kugghjulsfräsarna, såsom kylmediakanaler i varje skärtand och lägre komponentvikt, men i detta test används den traditionella designen.
Alla tillverkade kugghjul har blivit godkända och kugghjulsfräsen har nu gått lika lång period som de vanliga kugghjulsfräsarna gått när de måste slipas om. Skillnaden är dock att Vibenite 60-fräsen vid detta stadium inte uppvisat någon nämnvärd förslitning. Den stora fördelen med detta är att Volvo sannolikt har ett verktyg som kommer att ge dem 2-3 gånger längre livslängd jämfört med de vanliga fräsarna, menar VBN Components. Detta i sin tur betyder mindre avbrott i produktionen och därmed både en besparing och ökad produktivitet för Volvo.
VBN Components har utvecklat de nötningsbeständiga metallegeringen Vibenite samt tillhörande tillverkningsmetodik för användning i AM-utrustning. Företaget menar att tekniken passar speciellt bra för nötningståliga stål och verktyg.
Primateria AB har genom sin speciella ytbehandlingsteknik Primasurf och sin ytbeläggningsteknik Primacoat optimerat ytorna på den färdiga fräsen.