Första AM-Dagen samlade teknikföretagen

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 20 september 2013

am_dagen_rapport

På AM-Dagen den 19 september på Kistamässan fick några av de främsta experterna inom additiv tillverkningsteknik och 3d-print möjlighet att förklara allt från teknik till material för ett sextiotal besökare från de svenska teknikföretagen.

Dr Phil Reeves från brittiska analysföretaget Econolyst inledde konferensen med en omfattande genomgång av teknikerna och en analys av läget idag och imorgon. Reeves gick även i ett stort antal kundfall igenom de främsta affärsmässiga drivkrafterna som påverkar implementeringen av additiv teknik. Enligt Reeves kommer maskinpriserna och materialen fortsätta att falla och även mindre, konsumentinriktad utrustning blir allt mer avancerad och närmar sig proffsmaskinerna.

Nästa doktor, Klas Boivie från norska Sintef, gick grundligt igenom teknikerna och materialen för metallproduktion. På metallspåret fortsatte David Stevenson från ExOne. Det amerikanska företaget har bland annat en teknik för att producera sandbaserade gjutformar för metallgjutning. Man arbetar med en rad tunga tillverkningsföretag, bland annat på fordonssidan. Martin Nielsen på Signcom är nordenansvarig för distributörens lasercusing-maskiner från tyska Concept Laser. Tekniken är framtagen för att bygga och reparera formverktyg. Metalltemat avslutades av Isak Elfström, forskningschef hos Arcam som förklarade hur företagets EBM-teknik fungerar, vilka material man valt att satsa på och varför samt hur deras kunder arbetar med tekniken.

På eftermiddagen inledde Evald Ottosson, Protech, sin föreläsning om plastbaserad produktion med att ge tips och råd för blivande köpare. Det var en dragning som gav upphov till en livlig diskussion om allt från hur man ska tänka som köpare till kunskapsnivån i den svenska AM-branschen. Avslutade gjorde Claes Sjödahl från tjänsteleverantören Prototal. Claes förklarade hur företagets tekniker för additiv tillverkning samt vakuumgjutning kan användas för både prototyper och kortserietillverkning.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype