Cykeltillverkaren Giant Bikes har sedan starten 1972 levererat flera innovationer inom tillverkning. De var bland annat först med att tillverka cykelramar i kolfiber och de har djup erfarenhet inom aluminium- och kompositmaterial.
Nu har företaget börjat använda additiv tillverkningsteknik för att producera cykelsadlar. Man använder både SLS och SLA i utvecklingen av testprototyper och slutprodukter.
Det första steget i processen är prototyper. Med hjälp av sin servicebyrå, ZoomRP, utvecklar man en prototypsadel med SLS.
– Vi har sett att när vi använder ett nylonmaterial i SLS-processen, så får vi en sadelbas med samma egenskaper som en traditionellt tillverkad, säger Daniel Lentz, chefsdesigner på Giant Bikes. Sedan monterar vi sadeln och provkör den, vilket gör det möjligt för oss att känna efter hur den fungerar.
Ofta är det tal om flera iterationer där designteamet ändrar formen tills den känns optimal. När man väl beslutat sig för en design går man vidare och bygger en gjutform i en SLA-maskin. Man gjuter själva sätet med polyuretan, något som görs hos företaget själva, inte hos servicebyrån.
Enligt Giant Bikes är de stora fördelarna både billigare och snabbare produktion. Dessutom kan de nu skapa fler sadelvarianter, både i fråga om storlek och form, för kunderna.