Cykeljätte bygger bättre sadlar

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 20 november 2013

giant_bicycles

Cykeltillverkaren Giant Bikes har sedan starten 1972 levererat flera innovationer inom tillverkning. De var bland annat först med att tillverka cykelramar i kolfiber och de har djup erfarenhet inom aluminium- och kompositmaterial.

Nu har företaget börjat använda additiv tillverkningsteknik för att producera cykelsadlar. Man använder både SLS och SLA i utvecklingen av testprototyper och slutprodukter.

Det första steget i processen är prototyper. Med hjälp av sin servicebyrå, ZoomRP, utvecklar man en prototypsadel med SLS.

– Vi har sett att när vi använder ett nylonmaterial i SLS-processen, så får vi en sadelbas med samma egenskaper som en traditionellt tillverkad, säger Daniel Lentz, chefsdesigner på Giant Bikes. Sedan monterar vi sadeln och provkör den, vilket gör det möjligt för oss att känna efter hur den fungerar.

Ofta är det tal om flera iterationer där designteamet ändrar formen tills den känns optimal. När man väl beslutat sig för en design går man vidare och bygger en gjutform i en SLA-maskin. Man gjuter själva sätet med polyuretan, något som görs hos företaget själva, inte hos servicebyrån.

Enligt Giant Bikes är de stora fördelarna både billigare och snabbare produktion. Dessutom kan de nu skapa fler sadelvarianter, både i fråga om storlek och form, för kunderna.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype