Betongforskning går framåt med 3d-printade gjutformar

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 28 februari 2014

uhpc

Ett område där additiv tillverkning har stor potential är arkitektur och byggnadskonstruktion. Arkitekten Philippe Morel från franska arkitektbyrån EZCT samarbetar med Voxeljet för att ta fram sandgjutformar där han testar nya, superstarka betongmaterial.

UHPC, Ultra High Performance Concrete, är ett begrepp i arkitektur- och byggbranschen. Det är fiberförstärkt betong som ska vara sex till åtta gånger starkare än vanlig betong, samtidigt ska den också vara lättare. Ytterligare en fördel är att den ökade densiteten innebär att man slipper porer och mikroskopiska sprickor.

Fokus för EZCTs forskning är att hitta lättare betongstrukturer som ger större flexibilitet i framtida konstruktioner. Tillsammans med Voxeljet 3d-printade Morel 130 gjutformar. Dessa täcktes in- och utvändigt med en epoxikomponent för att ge gjutformarna en fin och detaljerad ytbeläggning. Därefter gjöt Morel med UHPC-betong.

Enligt Morel slutar dock inte utvecklingen här. Nästa steg är att helt kringgå sandgjutformar och istället 3d-printa direkt med UHPC-betong. Och Voxeljet är med på tåget – företagets utvecklingsavdelning är redan igång med forskning på området.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype