Om 3d-printtekniken ska nå framgångar på sikt krävs det en ökad entusiasm och engagemang från konsumentsidan. Det menar en ny rapport som släppts i dagarna.
Amerikanska Juniper Research har i sin rapport Consumer 3D Printing & Scanning: Service Models, Devices & Opportunities identifierat bristerna i den konsumentinriktade 3d-printtekniken och vilka hinder som aktörerna på denna arena måste forcera för att bli framgångsrika. I rapporten ingår studier av företag som 3D Systems, Stratasys, Shapeways och Reprap.
– Att utbilda och motivera den stora massan om hur 3d-printtekniken kan användas för att skapa vardagsföremål är kritiskt för att tekniken ska förbli framgångsrik på längre sikt, säger en av upphovsmännen till rapporten, Nitin Bhas. Innehåll och stora, avgörande applikationer är de huvudsakliga pådrivande faktorerna – det ska vara unikt och personaliserat och något som man inte kan hitta i butik.
Försäljningen av konsumentinriktade 3d-printrar förväntas växa till över en miljon enheter år 2018 menar rapporten. I år beräknas försäljningen landa på 44 000 enheter.
Leveranserna förväntas ligga kvar på en låg nivå och det innebär möjligheter på kortare sikt. Enligt Juniper Research kommer orderingången att stiga markant under den kommande femårsperioden. Men det bygger på att man faktiskt kan producera fler applikationer på hemmamaskinerna och att det tillkommer fler leverantörer. Det kommer i sin tur att leda till högre prispress, vilket gynnar konsumenterna.