SpaceX utvecklar metallsintrad raketmotor

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 3 juni 2014

spacex_dragon_v2

Det privata rymdfartsinitiativet SpaceX har utvecklat fyra olika lösningar för rymdfart. Den senaste, rymdkapseln Dragon, förser den internationella rymdstationen ISS med förnödenheter. Nu kommer nästa generation, Dragon V2, som har en helt ny raketmotor som delvis är 3d-printad.

Enligt SpaceX grundare och vd, Elon Musk, är den nya raketversionen ett stort steg framåt för företaget. En av de nya funktionerna innebär att rymdkapseln nu ska kunna landa med motorkraft på jorden eller en annan planet med mycket hög precision.

Dragon V2 kan husera sju passagerare som delvis kan bytas ut om man vill få med sig mer bagage ut i rymden. Motorn SuperDraco har en kammare som är 3d-printad med så kallad metallsintring (Direct Metal Laser Sintering) som är producerad i materialet Inconel. Det är en legering med huvudsakligen järn, krom, nickel och koppar som legeringsämnen. Legeringen ska tåla temperaturer upp 1200 grader celsius.

Totalt sitter det åtta SuperDraco-motorer i Dragon V2, vilket ger 60 000 kilos axialtryck. Det möjliggör både precisionslandningar, men också möjligheten att avbryta en uppskjutning om något skulle gå fel. De åtta motorerna ger också viss redundans om det skulle uppstå motorfel i någon av motorerna.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype