General Electric, GE, har nått ett genombrott i sitt arbete att med 3d-print ta fram ultralätta turbinblad för nästa generations jetmotorer som ska sitta i Boeing-plan. Till sin hjälp har man utrustning från svenska leverantören Arcam.
GEs affärsområde för flygindustri, GE Aviation, är en av världens största leverantörer av jetmotorer. Här har man använt flera olika 3d-printtekniker under många år. Ett av de mest framgångsrika är bränslemunstycken för företagets nästa generations jetmotorer, LEAP. Nu investerar företaget ytterligare 50 miljoner dollar i en fabrik i Alabama där dessa munstycken ska serietillverkas. Även delar till motorn i Boeings kommande passagerarflygplan, 777X, ska produceras här.
GE har nu gjort ett genombrott i sin forskning på området. Det handlar om turbinbladen som sitter i Boeing-motorn. Genom att använda en legering med titanaluminid (TiAl) och Arcams EBM-teknik har man lyckats reducera vikten avsevärt i hela turbinen. Upp till 20 procent räknar man med att kunna spara.
Titanaluminid är dock extremt svårarbetat. Traditionellt använder man precisionsgjutning för den typen av gods. Men hos GE använder man EBM-teknik som enligt företaget är upp till tio gånger kraftfullare jämfört med laserteknik. Det gör att man kan bygga turbinblad som är över fyra gånger tjockare än vid precisionsgjutning. En Arcam-maskin kan producera sju turbinblad på 72 timmar.