Tidigare i år offentliggjorde Autodesk sina planer på att introducera Spark, en ny plattform för 3d-printning, som syftar till att göra det enklare och mer pålitligt att skriva ut 3d-modeller och dessutom enklare att kontrollera hur modellen skrivs ut.
Nu samarbetar Autodesk med Local Motors, ett nätverk med innovatörer och ingenjörer med fokus på bilindustrin, i projektet Strati, världens första 3d-printade bil.
Den nyligen lanserade Strati utvecklas av ett Local Motors-team på DOE:s Manufacturing Demonstration Facility på Oak Ridge National Laboratory, ett av USA:s ledande innovationscenter inom additiv tillverkning. Fordonsdesignen av Strati valdes bland inskickade bidrag från Local Motors globala användar-community för skapande och när projektet fortskrider planerar Local Motors att använda Spark-plattformen, vilket kommer innebära den första storskaliga tillämpningen av Spark.
ORNL och Cincinatti Incorporated har skapat en så kallad BAAM-maskin (Big Area Additive Manufacturing) – liknande en Fused Deposition Modeling-skrivare – genom att använda en 198 cm x 396 cm stor specialtillverkad och laserskärande hårdvara för att förvandla den till en 3d-printer i jätteformat. Spark kommer att koppla digital information inom bildesign till 3d-printer på ett strömlinjeformat sätt för att uppnå enklare visualisering och optimering av 3d-print.
Enligt Local Motors förenklar Strati processen för att montera bilar och är resultatet av att man använt bidrag från sitt eget användar-community, avancerade tillverkningsredskap och mjukvara som Spark-plattformen. Det här kan ge många fördelar – som en minskning av antalet komponenter i ett fordons så kallade Bill of Materials från 25 000 komponenter till mindre än 50. 3D-utskrifters snabbrörliga natur innebär att biltillverkare kan ändra designaspekter, eller till och med göra helt nya, med liten eller ingen utökad kostnad vad gäller tid eller verktyg.