Tingeer är en ny svensk onlinebutik för 3d-modeller och 3d-printade produkter. Grundarna heter Markus Eileryd och Dr Björn Möller, mekanisk ingenjör från KTH i Stockholm.
En stor utmaning när det gäller 3d-printtjänster mot konsumenter är trösklarna för att skapa innehåll. Det vill Tingeer lösa med så kallad spelifiering, där man ”spelar” fram sitt innehåll.
– Vi har börjat med att göra tester i Minecraft, Markus Eileryd. Två nioåringar har fått skapa olika byggnader i Minecraft som vi sedan exporterat med programvara och 3d-printat.
– Vi vill göra så enkelt som möjligt för gemene man att skapa innehåll som man sedan kan sälja via vår sajt. Som använder äger du rättigheterna och väljer vad du vill göra med innehållet. Du kan dela det med dina vänner, printa själv eller sälja på Tingeer.com.
I ett längre tidsperspektiv vill Tingeer bygga spelverktyg för olika målgrupper och applikationsområden, till exempel om du gillar heminredning, mode eller smycken.
– Att använda spel är en naturlig miljö för att skapa innehåll menar vi. Det kommer att börja med yngre förmågor som är vana vid spelmiljö. Men riktar man spel mot olika målgrupper kan det skapa angenäma verktyg att arbeta med.
– Det är svårt att förutsäga hur innehåll kommer att skapas i framtiden. 3d-scanning växer i popularitet, men ett problem är att du kan hamna i en rättslig snårskog beroende på vad du scannar.
Tingeer har ingen egen produktionsapparat, utan sneglar på en lösning som liknar 3D Hubs, som kopplar ihop 3d-printerägare med kunder som vill få något 3d-printat. I dagsläget har man tre privatpersoner knutna till sig och skaran kommer att öka inom kort, man funderar även på att inkludera företag. Målet är att man ska ha flera produktionsplatser runt om i landet.