De 3d-printar mänsklig vävnad för läkemedelstester

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 21 oktober 2014

aspect_biosystems

Det Vancouverbaserade företaget Aspect Biosystems har utvecklat en 3d-printer för produktion av mänsklig vävnad med samma biologiska funktioner som hos en frisk människa. Syftet är att testa experimentella läkemedel på olika typer av 3d-printade vävnader, något som man menar kan ledan till utvecklingen av transplanterar bio-printade organ.

Aspect Biosystems teknik går ut på att man producerar i ett material som består av levande celler förslutna i en vattenbaserad gel. Med denna gel bygger man sedan sin vävnad lager för lager. Strukturen placeras sedan i en inkubator där den får utvecklas till en vävnad med biologiska funktioner.

Behovet av alternativa metoder för att testa läkemedel blir allt viktigare och det handlar inte bara om en önskan att undvika djurförsök. Många läkemedel går inte att testa på djur, utan att ge inkonsekventa eller felaktiga resultat. Att kunna 3d-printa mänsklig vävnad har både potential att ge bättre resultat och undvika användningen av djur. Samtidigt kan man reducera kostnaderna för tester. Men företaget har även andra planer än att testa läkemedel.

– Vår affärsidé är att först plocka den lågt hängande frukten som läkemedelstester är, säger medgrundaren Konrad Walus. I framtiden ser vi på möjligheter inom personaliserad medicin och ännu längre fram kanske implanterbara strukturer. Dessa är inte nödvändigtvis hela organ, utan delar av organ.

Tekniken kan också användas för att 3d-printa vävnad baserat på cellmaterial från en specifik patient. På så sätt går det att testa om ett visst läkemedel ger farliga bieffekter eller hitta den mest effektiva behandlingen för en specifik patient.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype