Så restaurerar man en Porsche-klassiker

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 11 november 2014

porsche

Gillar du samlarbilar vet du också att det är svårt att hitta reservdelar. Tyska 3d-printerleverantören Voxeljet har deltagit i ett projekt där man tagit fram komponenter till tre Porsche-klassiker – 550 Spider, 904 och 356 Carrera.

Att ta fram delar till gamla bilar är en komplex process. Ofta finns det inga ritningar kvar och det enda man då kan förlita sig till är 3d-scanning. Det kräver i sin tur en högupplöst (läs: dyr) utrustning som kan kostar flera hundratusen kronor.

I fallet med de tre Porsche-bilarna återskapade man ett topplock i aluminium. Första steget var att scanna alla de komponenter som ingår i topplocket och få in dem i ett CAD-program som separata objekt. I nästa steg överfördes objekten till funktionella modeller.

Efter denna geometriska rekonstruktion producerades sandgjutformar i en 3d-printer. Detta gjordes vid Voxeljets servicecenter i Friedberg, Tyskland, där man har stor erfarenhet av projekt från fordonsindustrin.

Själva gjutningen utfördes av tyska Rauleder & Rudolf, specialiserade på gjutning av unika komponenter. Efter gjutning behandlades komponenterna med HIP, het isostatisk pressning, en metod för att förbättra mekaniska egenskaper och bli av med inre porositet. Slutligen värmebehandlades alla komponenter för att ytterligare förbättra hållfasthet och styrka.

Senaste nytt

Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

Branschföreningen SVEAT delar varje år ut ett utbildningsstipendium. Två gymnasieskolor har fått dela på stipendiet för att köpa in 3D-skrivarutrustning till undervisningen. 
Vvik_www-1 ver 2
Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

GKN Aerospace i Trollhättan har integrerat svenska Interspectrals programvara AM Explorer i sitt arbetsflöde för additiv tillverkning. Det ska leda till förbättrad kvalitetskontroll och optimerad resursanvändning.
Interspectral 1
GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Philip Kronholz Nilsson har jobbat som ortopedtekniker i 20 år. För ett par år sedan började han tillverka 3D-printade ortopediska skoinlägg, något som på kort tid har det blivit framgångsrikt.
Philip-1
3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Läs vidare

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Det är tvära kast när det gäller president Donald Trumps handelstullar och nu väntar prövning i USA:s högsta domstol. Analysfirman Wohlers Associates har tittat på hur tullarna skulle kunna påverka AM-branschen, och ser både hot och möjligheter.
dominik-luckmann-SInhLTQouEk-unsplash
Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Med över 150 bryggerier världen över är Heineken en av de största globala ölproducenterna. Bryggeriet i spanska Sevilla producerar välkända varumärken som Cruzcampo, Desperados, Heineken och Amstel. Där har förpackningschefen Juan Padilla González infört 3D-printing för att öka drifttiden och effektiviteten.
innovation-showcase
Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Startupen har printat tusentals delar åt Equinor

Startup-bolaget F3nice, med huvudkontor i Oslo, har 3D-printat drygt 4 000 metalldelar åt det statliga norska olje- och gasföretaget Equinor.
Troll C Sunset-26
Startupen har printat tusentals delar åt Equinor