Är ditt företag redo för att dra nytta av 3d-print?

Anna Rzewuska och Thomas Lindqvist på Advokatfirman Hammarskiöld & Co.

Anna Rzewuska och Thomas Lindqvist på Advokatfirman Hammarskiöld & Co. Överst t h: My Little Pony från Shapeways, nederst t h: Noa Ravivs prisvinnande design. Båda från 3D Printshow i London 2014.

GÄSTKRÖNIKA: 3d-print, den revolutionerande teknik som omvandlar digitala modeller till fysiska ting, gör fritt mångfaldigande av rättighetsskyddade produkter enklare än någonsin. Intåg av 3d-printrar och 3d-scannrar på konsumentmarknaden väcker frågan hur företag kan skydda sina immaterialrättsliga portföljer. Relativt få etablerade marknadsaktörer har ändrat affärsstrategier och anpassat affärsmodeller efter de strategiska möjligheter 3d-print tillhandahåller. Mot bakgrund av de första intrångsanmälningarna försöker vi oss på några enkla råd som företag kan vidta för att förbli relevanta på marknaden.

När 3d-print och IP-rätt når samma vägkorsning
Efter ett besök på årets 3D Printshow i London har vi fått intrycket att det råder kunskapsbrist beträffande hur immaterialrätten förhåller sig till 3d-print. På mässan utställs piratkopierade föremål samtidigt som på marknadsplatsen Shapeways och på den kostnadsfria webbplatsen Thingiverse kryllar av CAD-modeller som kan misstänkas vara intrångsgörande.

3d-print existerar dock inte i ett laglöst land. Alltfler rättsinnehavare reagerar på intrångsituationer genom att tillställa intrångsgöraren ett varningsbrev. Fernando Sosa fick ett sådant från HBO i februari 2013 efter att han hade konstruerat en CAD-modell föreställande järntronen från teveserien Game of Thrones, till vilken HBO äger rättigheterna. HBO begärde att Sosa skulle avsluta tillverkning och försäljning av järntronen samt avböjde Sosas licensbegäran.

Detta scenario har upprepats ett flertal gånger, när t.ex. Games Workshop begärt att Thingiverse skulle ta bort Thomas Valentys CAD-modell av figurerna Imperial Guards ur spelet Warhammer eller när Paramount Pictures skickat ett varningsbrev till Todd Blatt, som på Shapeways laddat upp en CAD-modell liknande tärningen ur filmen Super 8.

Även om ett varningsbrev fungerar avskräckande löser det inte problemet på ett konstruktivt sätt. Varken rättsinnehavare eller 3d-formgivare tillgodogör sig det mervärde som additiv tillverkning medför. Rättsinnehavaren till My Little Pony, Hasbro, valde ett annat tillvägagångssätt.

Rätt attityd skapar mervärde
Figurerna ur teveserien My Little Pony har visat sig vara enormt populära bland fankonstskaparna, Bronies, på Shapeways. Istället för att rakt av förbjuda fankonst har Hasbro inlett licenssamarbete med Shapeways. I en tävling har fem fankonstskapare utvalts och fått lov att designa nya figurer baserade på serien. Tillståndet villkoras av att Hasbro ska förhandsgranska CAD-modeller innan de släpps ut på Shapeways. Förutom detta ska Shapeways garantera att tillverkning av fysiska figurer uppfyller Hasbros kvalitétsnormer. På detta sätt har Hasbro etablerat sig på konsumentmarknaden för 3d-print och börjat kapitalisera på den nya teknologin.

Filmstudion Aardman Animations och David Hasselhoff har å sin sida ingått licensavtal med webbutiken Things3D, som tillverkar samlingsobjekt i begränsad upplaga märkta med serienummer och chip. Förutom att chipmärkning förebygger piratkopiering samspelar den
även med diverse applikationer. Ett annat exempel utgör Disneys samarbete med det innovativa företaget my3Dtwin, specialiserat på en ny gren inom fotoindustrin, 3D-skanning.

Från Napster till Thingiverse
I takt med att 3d-print populariseras kommer kopiering att öka – till klart huvudbry för rättsinnehavare. En ärlig användare kommer många gånger ha svårt att avgöra om en CAD-fil denne laddar ner och skriver ut gör intrång i någon annans immaterialrätt. Det finns ingen internationell databas att tillgå. Även om patent, varumärke och design kan registreras kommer det vara svårt att utan advokatens hjälp fastställa om en CAD-fil eller ett i CAD-filen avbildat föremål omfattas av immaterialrättsligt skydd.

För att förebygga potentiella intrång bör företag understödja legitim användning av sina immaterialrätter. Ett sätt är att starta Internetförsäljning av egna CAD-filer och auktoriserad utskrivning av dessa. Detta skulle säkerställa att utskriftens tekniska konstruktion uppfyller producentens kvalitets- och säkerhetskrav. Företag skyddar på så vis varumärket, behåller kunden, minskar lagerkostnader, förkortar distributionskedjan och genererar en helt ny avkastning. En annan tänkbar lösning är etablering av tjänster enligt iTunesmodellen.

En CAD-fil bör dessutom märkas med en uppgift om vem som äger rättigheterna till den. Tack vare en patenterad lösning, Manufacturing Control System, kan CAD-filen även förses med en kod som styr hur filen används. Innan filen skrivs ut verifierar 3D-maskinen om användaren har en giltig licens till filen. Koden kan även programmeras så att mångfaldigande av filen förbjuds helt.

Försäljning av CAD-filer bör förenas med avtalsrättsliga regleringar. Ett standardavtal av typen shrink-wrap eller click-wrap bör i huvudsak reglera vem som äger rättigheterna till CAD-filen, om filen kan modifieras, vilket skydd utskriften omfattas av samt hur många exemplar konsumenten kan skriva ut för privat bruk. I likhet med avtal om uthyrning av DVD-skivor torde det även vara möjligt att avtala bort kopiering för privat bruk. Därutöver bör varje avtal innehålla en riskfördelningsklausul för att klargöra vem som ansvarar för 3D- utskriftens slutliga kvalité och härigenom vad för potentiell skada utskriften kan vålla. Avtalsbestämmelser kommer dock behöva skräddarsys efter branschen och varuslaget i fråga.

De marknadsaktörer som redan idag ändrar sin syn på juridiken och ser den som ett strategiskt instrument kommer inte bli besvikna. Trots att 3d-print skakar om den etablerade värdekedjan kan den också innebära en stor fördel, ett gratis mervärde, som enligt författarna borde förstärka företagens IP-rättigheter.

[divider scroll_text=””]
OM GÄSTKRÖNIKÖRERNA
Thomas Lindqvist är delägare och ansvarig för IP & TMT samt för arbetsrättsgruppen på Advokatfirman Hammarskiöld & Co. Thomas är specialiserad på bl.a. immaterialrätt och
IT- och telekomrätt. Thomas är inriktad på immaterialrättsliga tvister, marknadsrätt, kommersiella avtal på immaterialrättsområdet samt M&A. Thomas har även stor erfarenhet av arbete med uppbyggnad av immaterialrättsligt skydd, strategier inom IP, regulatoriska frågor, licensiering och outsourcing. Thomas är topprankad inom telekomrätt av bl.a. Chambers and Partners och har utsetts av Mondaq Professional Survey till ledande expert inom e-commerce. International Chamber of Commerce (ICC) har utsett Thomas till ordförande i referensgruppen för immaterialrätt.

Anna Rzewuska, biträdande jurist vid Advokatfirman Hammarskiöld & Co, arbetar huvudsakligen med immaterialrätt och tvistelösning. Inom immaterialrätten är Anna specialiserad på 3D-printing och telekom. Innan Anna började på Hammarskiöld & Co fullgjorde hon sin notarietjänstgöring vid Stockholms tingsrätt. Dessförinnan arbetade hon som biträdande jurist vid Advokatfirman Törngren Magnell med framför allt bank- och finansjuridik och allmän bolagsrätt. Anna tog sin jur.kand. vid Stockholms universitet 2011 och innehar även magisterexamen i Nordiska Studier från Gdansks universitet i Polen.

Advokatfirman Hammarskiöld & Co är en av de ledande affärsjuridiska advokatbyråerna inom IP & TMT med en tydlig strategi att bevaka framtidsfrågorna och alltid ligga i framkant i rådgivningen. Exempel på vår rådgivning inom IT- och immaterialrätt är frågor kring tvister, rättighetsklarering, licensiering, marknadsrättsliga bedömningar, varumärkesskydd, upphovsrättsliga intrång, tillstånd, PUL, IT-säkerhet, outsourcing, molntjänster, komplicerade IT-leverans- och licensavtal samt upprättande av företagsinterna policies och riktlinjer

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Ikea släpper tre nya 3d-printade produkter

Inför Ikeas event Democratic Design Days, presenterade företaget sin syn på hållbarhet. På listan fanns bland annat 3d-print som en punkt. Nyligen släppte de även nyheten om tre nya additivt tillverkade produkter…

Publicerat av: 

Artec 3D utökar med ny programvara

Artec 3D släpper en uppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Det nya programmet kommer med en rad nya funktioner som ska förbättra databearbetning för användaren.

Publicerat av: 

Tryckmässa tar grepp om
additiv tillverkning

Tryckmässan Drupa i Düsseldorf den 16–26 juni 2020, får ett speciellt konferensprogram om additiv tillverkning. – Additiv design och tillverkning skapar kreativitet inom flera industrier, säger Rainer Gebhardt, projektledare på VDMA Additive Manufacturing Association.

Publicerat av: 

Desktop Metal och Indo-MIM växlar upp

Desktop Metal ingår partnerskap med indiska Indo-MIM. Enligt Desktop Metals vd och medgrundare Ric Fulop, kommer samarbetet ge deras kunder möjlighet att gå från prototyper till fullskalig produktion av metalldelar.

Publicerat av: 

De spikar avtal om filament

Addexport, som nyligen adderade 3d-skrivare från Tractus 3D i sin produktportfölj, spikar nu ett kontrakt med en holländsk materialtillverkare.

Publicerat av: 

Sandvik 3d-printar med diamant

Sandvik har använt additiv tillverkning för att 3d-printa i diamantkomposit. Enligt koncernen kan det komma att revolutionera hur industrin använder det svåraste naturmaterialet på jorden.

Publicerat av: 

Addema investerar för framtiden

Servicebyrån Addema i Jönköping investerar i nya maskiner för efterbehandling. – Det är ett sätt för oss att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga, säger Claes Sjödahl delägare.

Publicerat av: 

MakerBot släpper specialmaterial

MakerBot utökar materialportföljen med ett nytt specialmaterial till sin 3d-skrivare MakerBot Method. – Våra kunder har bett om ett material som kan användas för en rad olika applikationer som kräver styrka och hållbarhet, berättar MakerBots vd Nadav Goshen.

Publicerat av: 

”Fler tittar på att 3d-printa reservdelar”

3d-teknikleverantören Protech var på plats under Plastteknik Nordic i Malmö den 8–9 maj för att möta kunder och diskutera vilken riktning branschen tar. – Fler och fler tittar på att 3d-printa reservdelar, jiggar, fixturer och mättolkar, säger Evald Ottosson, försäljningsansvarig på Protech.

Publicerat av: 

Han ska styra kommunikationen på ExOne

Från tryckmaskiner till 3d-skrivare. ExOne, en global leverantör av 3d-skrivare och tillbehör, tillsätter nu posten som kommunkationschef med Charlie Grace. Med sig in i företaget tar han med 25 års erfarenhet från bland annat den grafiska branschen.

Publicerat av: