Priset en flaskhals för 3d-printinvesteringarna

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 11 december 2014
FOTO: IStockphoto.com
FOTO: IStockphoto.com

Under andra kvartalet i år genomförde det amerikanska analysföretaget Gartner en global undersökning för att avgöra hur investeringsviljan ser ut på 3d-printsidan. Resultatet visar bland annat att det är inköpspris och relaterade kostnader som gör att investeringarna dröjer.

Totalt deltog 330 personer från företag med minst 100 anställda i undersökningen. Av dessa angav 60 procent att den största orsaken till att investeringarna i 3d-printtekniken låter vänta på sig är relaterade till de initiala startkostnaderna.

– Många branscher tilltalas av tekniken, många har redan kommit igång, säger Peter Basiliere på Gartner. Men för många är kostnaden bekymmersam. 3d-printerleverantörerna måste arbeta närmare sina kunder för att kunna identifiera potentiella områden där tekniken kan användas. De måste också förbättra ration mellan kostnad och nytta hos sina lösningar. De företag som inte vill dra på sig för höga kostnader gör bäst i att samarbeta nära en lokal servicebyrå.

Undersökningen visade också att de främsta användningsområdena för 3d-print är prototyper, produktutveckling och produktinnovationer. Men många använder också 3d-print för ren produktion av slutprodukter.

53 procent av de som deltog i undersökningen visade att de med störst inflytande över investeringsprocessen är chefer inom tillverkning eller FoU. Vd:ar och tekniska chefer är alltså inte de huvudsakliga beslutsfattarna när det gäller företagens 3d-printstrategier.

– Ett intressant fynd var att de medverkande kunde se att genom att använda 3d-printteknik kunde företaget sänka kostnaderna för existerande processer, i synnerhet inom forskning och produktutveckling. Det innebär att man även kunde sänka kostnaden för de slutprodukter man producerar med mellan 4,1–4,3 procent.

När det gäller val av 3d-printer så svarade 37 procent att de listade kvaliteten på komponenterna som den viktigaste faktorn i beslutsprocessen. 28 procent menar att inköpspriset är viktigast.

Senaste nytt

Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

Branschföreningen SVEAT delar varje år ut ett utbildningsstipendium. Två gymnasieskolor har fått dela på stipendiet för att köpa in 3D-skrivarutrustning till undervisningen. 
Vvik_www-1 ver 2
Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

GKN Aerospace i Trollhättan har integrerat svenska Interspectrals programvara AM Explorer i sitt arbetsflöde för additiv tillverkning. Det ska leda till förbättrad kvalitetskontroll och optimerad resursanvändning.
Interspectral 1
GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Philip Kronholz Nilsson har jobbat som ortopedtekniker i 20 år. För ett par år sedan började han tillverka 3D-printade ortopediska skoinlägg, något som på kort tid har det blivit framgångsrikt.
Philip-1
3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Läs vidare

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Det är tvära kast när det gäller president Donald Trumps handelstullar och nu väntar prövning i USA:s högsta domstol. Analysfirman Wohlers Associates har tittat på hur tullarna skulle kunna påverka AM-branschen, och ser både hot och möjligheter.
dominik-luckmann-SInhLTQouEk-unsplash
Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Med över 150 bryggerier världen över är Heineken en av de största globala ölproducenterna. Bryggeriet i spanska Sevilla producerar välkända varumärken som Cruzcampo, Desperados, Heineken och Amstel. Där har förpackningschefen Juan Padilla González infört 3D-printing för att öka drifttiden och effektiviteten.
innovation-showcase
Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Startupen har printat tusentals delar åt Equinor

Startup-bolaget F3nice, med huvudkontor i Oslo, har 3D-printat drygt 4 000 metalldelar åt det statliga norska olje- och gasföretaget Equinor.
Troll C Sunset-26
Startupen har printat tusentals delar åt Equinor