VBN Components klara med anläggning för 3d-printproduktion

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 26 januari 2015

vbn_stalverk

Under hösten 2014 gjorde Uppsalaföretaget VBN Components en nyemission och erhöll en stor investering i bolaget. Satsningen innebar att VBN nu på kort tid har kunnat etablera ett högmodernt stålverk i Uppsala där mycket slitstarka stålkomponenter formas genom 3d-printning under namnet Vibenite. Den nya anläggningen ger verkstadsindustrier stora möjligheter att öka sin lönsamhet genom bättre material och kortare ledtider. Nu växer VBN och söker personal framför allt inom produktion.

VBN Components nya produktionsanläggning för friformade material är nu klar och företaget står redo att möta ett stort intresse för det första materialet Vibenite60, som tillsammans med avancerad 3d-printningsteknik används för alla typer av komponenter med krav på extrem nötningstålighet. Volvo är en av kunderna som framgångsrikt testar kugghjulsfräsar framtagna av VBN.

– Vi är glada över att kunna lägga ett av Sveriges mest moderna stålverk i Uppsala. VBN är först ut på marknaden med denna typ av material som är direkt anpassat för 3d-printning. Det unika är just att kombinera en extrem nötningstålighet med avancerade former genom 3d-printning. För att möta efterfrågan så kommer vi att behöva anställa fler personer inom produktionen, säger Martin Nilsson, vd på VBN Components.

Gensvaret för VBN:s teknik har varit mycket stort och framför allt efterfrågas kundnyttan, där 3d-printningen av Vibenite ger ökad komponentprestanda, kort leveranstid och samtidigt en kraftigt reducerad miljöbelastning. Tekniken innebär att material inte behöver skäras bort för att få fram en viss form, vilket avsevärt minskar överflödigt stål.

– Vid ett kundbesök förra veckan diskuterade vi 3d-tillverkningen av en komponent där kunden köpt högförädlad grov metallstång för tillverkning av ett verktyg, och sen svarvat och fräst bort 80 procent vid tillverkningen. Vi kunde visa att VBN kan tillverka samma komponent men bara med cirka 0,5 procent skrot. Det är klart att det är roligt med sådana här förbättringar, även om den största vinsten blir att vårt material håller mycket längre jämfört med traditionella komponenter, säger Martin Nilsson.

Just i dag tillverkar VBN snäckfräsar, det vill säga verktyg för kugghjulstillverkning, med kraftigt reducerad vikt och mycket högre prestanda än traditionella snäckfräsar. Förutom att VBN:s 3D-printade verktyg ger minskad ledtid och materialåtgång samt höjd prestanda, så har vikten också kunnat reduceras med 40 procent ner till 9 kilo. Detta innebär att verkstadspersonal kan lyfta verktyget utan risk.

Martin Nilsson, medgrundare av VBN Components, är ny vd i bolaget sedan november 2014. Tidigare vd:n Ulrik Beste är nu teknisk chef och ansvarar för bolagets teknik, forskning och utveckling.

VBN Components får avancerat affärsutvecklingsstöd genom UICs program UIC Business Accelerator och har tidigare genomfört UIC Business Lab.

Läs vidare

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Forskning om AM på vetenskapsakademiens lista

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) listade i slutet av 2024 de 100 forskningsprojekten som har störst potential att komma till nytta för samhället. Ett par av dem rör forskning om additiv tillverkning. 
gruppbild-2

Senaste nytt

AMEXCI och Saab i AM-projekt för finska marinen

AMEXCI:s finska del ska tillsammans med Saab och EOS ingå i det industriella samarbetsprogrammet Squadron 2020 på uppdrag av det finska försvaret. Uppdraget handlar om att utveckla nya möjligheter för additiv tillverkning av avancerade komponenter i metall.
Amexci finland

Freemelt och NC State University etablerar applikationscenter

Freemelt har inlett ett samarbete med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) vid North Carolina State University (NC State University) om ett gemensamt applikationscenter.
Freemelt-ONE

Nya medel ska göra Danmark bäst på AM

För åtta år sedan bildades Dansk AM Hub efter att Industriens Fond bidragit med 90 miljoner danska kronor. Uppdraget var att stärka danska företags konkurrenskraft och hållbarhet genom användning av 3D-printing. Nu skjuter fonden till ytterligare 30 miljoner.
Frank-Dansk-AM-Hub-1024x695

75 procents viktreducering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions och Hexagon har omdesignat en stor komponent till ett Boeing-plan. Genom additiv tillverkning och design for additive manufacturing (DfAM) kunde både vikten och antalet delar reduceras markant.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype