Arcam hjälper Rolls-Royce med flyget

airbus_a350_1000

Rolls-Royce kommer senare under året att flygtesta sin nya motor Trent XWB-97. I jetmotorn använder man världens största 3d-printade komponent, menar företaget.

Komponenten är producerad i titan och har en diameter på 1,5 meter. När motorn går i skarp produktion kommer den 3d-printade komponenten dock inte att finnas med, iallafall inte initialt. Enligt Rolls-Royce är 3d-printproduktionen ett steg mot att visa att tekniken går att använda för produktion av industriella komponenter. Dessa kan, enligt företaget, korta ledtiderna med 30 procent.

Rolls-Royce är inga duvungar när det gäller användningen av 3d-print. De senaste fem åren har man samarbetat med University of Sheffield och Arcam, bland annat för att reparera komponenter.

Jetmotorn Trent XWB-97 ska sitta i kommande Airbus A350-1000. Det är den mest kraftfulla motorn som utvecklats för ett Airbus-plan. Flygplanet ska börja tas i bruk 2017 och kan ta upp till 369 passagerare i två klasser.

En kommentar till “Arcam hjälper Rolls-Royce med flyget”
  1. Bengt Sköld skriver:

    ARCAM går från klarhet till klarhet, högt värderade på börsen jovisst men där finns grund för detta.

    Kör hårt!

    BS

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Försvaret har 3d-print i sikte

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, ser ett ökande intresse av att använda additiv tillverkning inom militären. – Det handlar om kostnader och värden, säger Steven Savage, forskningschef på FOI:s avdelning för ledningssystem i Linköping.

Publicerat av: 

Digital Metal släpper superlegeringar

Digital Metal släpper nu två nya extra starka legeringar för sin binder jetting-teknik. – Vi har fått förfrågningar om detta material från ett flertal stora företag, säger Ralf Carlström, vd på Digital Metal.

Publicerat av: 

Nätverk ska boosta kvinnor i industrin

Ett nytt nätverk ska lyfta kvinnor inom industrin och på så sätt även bidra till företagens framgång. Ett 50-tal kvinnor samlades därför den 3 september i Örebro för föreläsningar och inspiration om framtidens teknikutveckling. 

Publicerat av: 

De blir först ut i Norden med fullfärgsskrivare från HP

3D Center gjorde nyligen sin första installation i Norden av en HP Multi Jet Fusion 580 hos en svensk servicebyrå. – Fullfärgsfunktionen skapar också helt nya och unika möjligheter när det kommer till additiv tillverkning, säger Martin Ericson, teknisk säljare på IVG Engineering.

Publicerat av: 

Protech firar nyinstallation

Protech firar installationen av tre nya enheter från Desktop Metal Studio System+ på huvudkontoret i Stockholm. – Det är riktigt kul att vara igång, säger Kalle Grennfalk, försäljningsansvarig för Desktop Metal hos Protech. 

Publicerat av: 

Rapport: 3d-print kan få
företag att blomstra

Wohlers har identifierat 3d-print som ett verktyg för företag att spara tid och pengar. Med för att tekniken ska växa krävs en större förståelse för teknikens möjligheter bland ledningsgrupper. I dag används tekniken bland annat för att tillverka jiggar, verktyg och fixturer.

Publicerat av: 

De utvecklar metallskrivare för rymden

Procada, ett svenskt startupföretag, utvecklar en metallskrivare som ska gå att använda i rymden. Förhoppningen är att den ska finnas ombord den första bemannade rymdturen till Mars år 2033. 

Publicerat av: 

Arcam expanderar gånger tre

GE Additive nu investerat i en ny produktionslokal i Göteborg. Satsningen kommer efter att företaget sett en ökad efterfrågan på den teknik som dotterbolaget Arcam arbetar med i dag.

Publicerat av: 

Så använder Heineken 3d-print

Öljätten Heineken har dragit nytta av den additiva tillverkningstekniken i sin produktion. Det har lett till både tids- och kostnadsbesparingar, skriver Ultimaker på sin hemsida. 

Publicerat av: