3DP I SVERIGE: På Xenter i Botkyrka kör man i höst igång Sveriges första 3d-teknikerutbildning på yrkeshögskolenivå. Verksamhetschefen vid Xenter Tor-Erik Lillsebbas är en av huvudanledningarna till att man började planera för utbildningen. Han har en bakgrund på KTH där han var proprefekt och utvecklade nya utbildningar inom teknikområdet. Han är dessutom prisad för sitt arbete.
– Mellan 2002-2003 var jag med och tog fram högskoleutbildningen Innovation och design inom maskiningenjörsprogrammet på KTH Södertälje, säger Tor-Erik Lillsebbas. Utbildningen fick Teknikföretagens pris för Sveriges bästa tekniska högskoleutbildning 2004. Prissumman var på två miljoner kronor och de använde vi bland annat till att köpa en helt ny stor 3d-printer. Den är i drift ännu idag.
Den andra utgångspunkten var att Xenter behövde bredda sina utbildningsprogram mot industrin. I dagsläget har man utbildningsprogram inom grafisk produktion och design, ekonomi och fastighet men inget mot industrin.
– Vi såg att det fanns ett behov av adekvata utbildningar på mellannivå i Sverige, säger Tor-Erik Lillsebbas. Mot min bakgrund och efter sonderingar med branschföretag och högskolor föll bitarna på plats.
Utbildningens innehåll
3d-tekniker, som den nya YH-utbildningen heter, är 2-årig och ger 400 YH-poäng. Den är studiemedelsberättigad och en stor del av utbildningen är förlagd ute i yrkeslivet, så kallat Lärande i Arbete, LIA. Under utbildningstiden varvas teori med praktik och man går i princip igenom alla steg i den 3d-printbaserade produktionsprocessen, från programvara till färdig geometri.
– Utbildningen handlar om vilka printertekniker som finns, vad dessa kan användas till och hur olika produktionsprocesser ser ut, säger Tor-Erik Lillsebbas. Sedan tar vi upp hur man arbetar med CAD och förståelsen av olika filformat. Vi behandlar också 3d-scanning som ett sätt att få in data.
– Vi har delat upp utbildningen i olika kurser, säger Jan Sätherlund, utbildningsledare för 3d-teknikerutbildningen. Pedagogiskt kommer vi att arbeta så att studenterna får arbeta så mycket som möjligt i maskinerna och att vi har lärarledda lektioner i så hög utsträckning som möjligt. Vi arbetar också formativt.
– Ytterligare en dimension är visualisering och 3d-design med modellering, säger Tor-Erik Lillsebbas. Vi har ett kommunikationsperspektiv i alla våra utbildningar eftersom vi känner att det är viktigt att kunna kommunicera riktigt med uppdragsgivare och leverantörer. 3d-visualisering är en viktig aspekt av detta.
Vilken maskinvara man ska satsa på är ännu inte klart, men man har inlett en dialog med branschföreträdare och ledningsgruppen. Det finns flera lösningar, till exempel köpa nytt eller begagnat eller att en leverantör kan deponera utrustning.
– Eftersom det handlar om en YH-utbildning så har vi en ledningsgrupp som består av företrädare för företag och högskolor, säger Tor-Erik Lillsebbas. Vi är vana vid att branschen är med och satsar i dessa sammanhang. På vår storbildsutbildning har till exempel en leverantör av storformatskrivare, Roland DG, deponerat de maskiner som ledningsgruppen tycker är adekvata för utbildningen på Xenter.
Branschoberoende perspektiv
De mål som satts upp för studenterna är helt branschoberoende. När man är färdig med sin utbildning ska man kunna hoppa in i vilken bransch som helst, det kan vara tung industri, smyckeskonst, prototyptillverkning eller design.
– Det viktiga är att man ska kunna hantera maskiner, säger Tor-Erik Lillsebbas. Sedan kan man arbeta som servicetekniker, teknisk säljare eller operatör. Man ska också ha en djupare förståelse för vad man kan göra med 3d-printtekniken. Oavsett bransch.
Precis på samma sätt ser Xenter på de kommande studenterna som ska söka till 3d-teknikerutbildningen.
– Jag vill se en stor blandning av sökande som är inriktade på olika branscher, säger Tor-Erik Lillsebbas. Utöver att vi har behörighetskrav att man kan CAD så vill jag inte att man som student ska fastna uteslutande i ett industri- och teknikperspektiv. Den som inte har CAD med i bagaget får för övrigt en preparandkurs.
– Det här steget på YH-nivå är att den inriktar sig mot att man ska kunna hantera CAD, 3d-scanning och 3d-print att du ska vara anställningsbar som 3d-printtekniker, säger Jan Sätherlund. Hos oss får du en yrkesroll.
Ledningsgruppens roll
Alla YH-utbildningar ”ägs” av näringslivet. Företag och utbildningsinstitut inom en specifik bransch ingår den ledningsgrupp som bestämmer de ingående komponenterna i utbildningen. Det är både teoretisk kunskap, behörighetskrav och vilka delar som är lämpliga att arbeta med under LIA.
I utbildningens ledningsgrupp ingår företag som bygger och säljer 3d-printrar, materialleverantörer, som Höganäs och högskolor som arbetar med forskning. Till exempel ingår företrädare för Mittuniversitetet, KTH och Tekniska högskolan vid Linköpings universitet. Det finns även personer från tung industriell tillverkning som Ericsson och Scania.
– Den här mångfacetterade skaran sätter kunskapsnivån och bestämmer vad studenterna ska ha färdigheter i. En färdighet är till exempel att man ska kunna ta ställning till vad som är möjligt att producera med 3d-teknik, säger Tor-Erik Lillsebbas.
Premiär i höst
På Xenter går man in i slutspurten inför höstens premiäromgång av 3d-tekniker. Sista ansökningsdag är den 4 maj och sedan börjar första kullen den 24 augusti.
– Nu ska vi bestämma vilka maskiner vi ska ha och rekrytera riktigt bra lärare, säger Tor-Erik Lillsebbas.
– Det pågår också diskussioner att bygga ett så kallat makerspace i anslutning till utbildningen, säger Tor-Erik Lillsebbas. Det är ett sätt att få unga teknikintresserade av tekniken. Alternativt kan det också vara en yta där företag kan komma och titta på hur man kan arbeta med 3d-printteknik, eller ta fram en enkel prototyp, ett slags showroom, för att öka intresset för tekniken.
– Studenterna ska också kunna hjälpa till här. Det ger ett mervärde för dem. Samtidigt som de får träna sina färdigheter – modellera i CAD till exempel, så lär de sig också relationer mellan människor, avslutar Jan Sätherlund.
[divider scroll_text=””]
MER INFO
Företrädare från följande företag/organisationer ingår i ledningsgruppen för YH-utbildningen 3D-teknik: Arcam AB, 3D Skaparna, 3DVerkstan, 3DVerkstan, Creative Tools, Ericsson, Grafiska Företagen, Höganäs AB/Digital Metal AB, KTH, Industriell teknik, Linköpings universitet, Mittuniversitetet, Protech AB, Prototal AB, r.a.p.s AB, Sandvik, Scania, Solidmakarna AB och We Do AB.