
Fredagen den 6 mars bjöd 3DVerkstan in kunder, 3d-print-intresserade och press till en konferens om 3d-printtekniken. Runt 100 personer från industri, skola och forskningsvärlden fick under 3D Print Meetup 2015 ta del av intressanta föreläsningar och se ett par nya maskiner från Ultimaker.
Under dagen visade 3DVerkstan upp den mindre Ultimaker 2 Go samt den högre Ultimaker 2 Extended.
På eftermiddagen hölls två korta 60-minuter-workshops, en för 3d-printing för skolor och lärande verksamheter och den andra för desktop 3d-printing för industrin och för yrkesverksamma inom produktutveckling.
Ett exempel på ett intressant projekt som presenterades var massproduktion i mindre skala med hjälp av desktopbaserade 3d-skrivare. David Windestål från RCExplorer har använt två Ultimaker 3d-skrivare för att producera och sälja över 1000 byggsatser för tricopters över hela världen. Det betyder att det nu finns möjligheter att med relativt små medel prova på sin produktidé utan stora investeringar.
Behovet av kompetens inom 3d-skrivarteknik är stort och företag har svårt att hitta den kompetens som efterfrågas på en växande marknad, menar 3DVerkstan. Företrädare från utbildningsväsendet stämmer in.
– Det är viktigt att skolan möter kompetensefterfrågan från industri för att skapa jobb, säger Jenny Sundborg, utbildningsledare på Xenter Yrkeshögskola, som i höst drar igång landets första 3d-teknikutbildning på YH-nivå.
En annan företrädare som också deltog på konferensen var Mimmi von Plato, tekniklärare på NTI-Gymnasiet.
– Jag fick en helt ny inblick av processen vid 3d-utskrift. Det finns ett lärovärde i att barnen får pröva sig fram vid utskrifter, göra fel och förstå hur de ska lösa problemen. Det var kul att se ett stort intresse bland kvinnor och det vore bra om ännu fler deltog medan 3d-kulturen växer. Det finns också ett värde i att det ännu känns som ett könsneutralt område som inte är präglat av tradition.
Viktor Rydbergs samskola utanför Stockholm ligger i framkanten av skolutvecklingen där lärare och eleverna i årskurs 7-9 använder 3d-skrivare. Bland annat i teknik och fysik samt till utskrift av presentations- och föreläsningsmaterial i övriga ämnen. I processen utvecklar eleverna färdigheter att skapa föremål i 3d (modellera i CAD-program) och förmåga att lösa tekniska problem. Lärare får tillgång till 3d-modeller som föreläsningsmaterial och kan låta barn klämma och känna för att förstå bättre.
Lars Lingman, utvecklingsledare på Stiftelsen Viktor Rydbergs Skolor, en av de drivande i verksamheten, kommenterar:
– Det finns många utvecklingsområden i skolan där 3d-skrivare förbättrar lärande och kreativitet, bland annat i naturvetenskapliga ämnen. Som lärare måste man få se och uppleva 3d-skrivare för att inse möjligheterna. Utbudet av 3d-skrivare uppfyller skolans behov bättre idag vad gäller både kvalité och prisklasser.