Volvo Trucks i Lyon, Frankrike, använder 3d-printteknik för att ta fram verktyg som används vid deras monteringslinjer, något som kortat ledtiderna med nära hundra procent.
Enligt Pierre Jenny, produktionschef på Volvo Trucks, har man kunnat reducera konstruktions- och produktionstiderna för verktygen från 36 till två dagar. Tidigare har dessa verktyg gjorts i metall, men nu använder man en Stratasys Fortus och producerar i termoplasten ABSplus. Tidsbesparingen i framtagningen av verktygen påverkar också den övergripande effektiviteten och flexibiliteten vid produktionsenheten i Lyon.
Ur ett ekonomiskt perspektiv uppskattar man att i de fall man producerar skräddarsydda verktyg eller verktyg i små kvantiteter, så blir priset runt en euro per kubikcentimeter. Det ska jämföras med produktion i metall, där priset ligger på 100 euro per kubikcentimeter.
Sedan investeringen för tre månader sedan har man redan producerat över trettio olika verktyg. Det handlar till exempel om olika former av jiggar, fixturer och stöd, till ergonomiska verktygshållare som underlättar för monteringspersonalen.
– Eftersom vi är verksamma i den tyngre industrin, så är tillförlitlighet en kritisk parameter. I dagsläget har alla komponenter som 3d-printats kunnat användas för sitt ändamål, säger Jean-Marc Robin, teknisk chef på Volvo Trucks. Detta är avgörande rent praktiskt, men det innebär också en trygghet för vår personal samtidigt som det ställer vår uppfattning om att allt måste vara i metall på ända.
Den tidigare framställningsmetoden i metall ledde ibland till onödiga utgifter. Till exempel om den slutgiltiga konstruktionen inte stämde 100 procent så var man tvungen att börja om den långa tillverkningsprocessen. Additiv tillverkning ger nu istället möjligheten att producera ett näst intill obegränsat utbud av testversioner inom några timmar. Med detta kan ingenjörer och produktutvecklare på Volvo Lastvagnar vara mera experimentella och uppfinningsrika för att förbättra produktionsflödet.