Alla som utvecklar produkter med designfokus vet att möjligheterna ofta hämmas av produktionstekniken. Verkligheten begränsar när den ursprungliga idén hamnar på fabriksgolvet. Men inte alltid. Designfrihet är ett av 3d-printteknikens stora löften och sätter nya spelregler i tillverkningen.
På konferensen 3DP FASHION den 14 oktober i Borås i år har vi bjudit in den finska prisbelönta industridesignern Pekka Salokannel. Han är ett levande exempel på att man inte alltid behöver kompromissa med sina kreativa idéer. Vi har intervjuat honom om hur han använder 3d-printning.
Hur kom det sig att du blev intresserad av 3d-printning som produktionsteknik?
– Det måste ha varit runt 2005 när jag såg exempel på 3d-printade produkter på nätet. Med största sannolikhet var dessa designade av Janne Kyttanen, designer och kreativ chef på 3D Systems. Det fick mig som industridesigner att börja tänka i helt nya banor.
– När Shapeways startade sin verksamhet ett par år senare formgav jag ett par örhängen och beställde på deras webbplats. De kostade fem euro plus tio euro i frakt. Så, för 15 euro fick jag min första egna 3d-printade kreation.
Hur har 3d-printtekniken tagits emot i Finland?
– Vi har historiskt sett varit bra på att ta till oss ny teknik, men med 3d-print har det inte varit så. Det finns undantag i branscher som vård, smycken och utbildning samt inom maker-rörelsen. Många ser 3d-printtekniken främst som ett sätt att få fram prototyper och mindre som ett renodlat produktionsverktyg.
Du har rätt stor bredd som designer och arbetar med många olika projekt. Hur mycket 3d-printar du?
– Jag har drivit eget företag sedan 2012, och jag hjälper även andra företag med design . Som designkonsult har jag varit runt på en rad olika företag de senaste 2,5 åren. Jag uppskattar att runt 80 procent av mitt arbete 3d-printas.
Vad betyder 3d-printning som ett produktionsverktyg för dig?
– Det innebär att jag har en frihet som skiljer sig radikalt från traditionella tillverkningsmetoder. Dessutom slipper jag kostnaderna för verktygsmakande. För mig innebär 3d-printning att jag kan ta fram en säljbar kreation till en minimal kostnad.
– I ett större perspektiv ser jag det som att innovation inte längre är förbehållet de stora företagen. Du behöver inte alltid en stor påse pengar för att skapa något som är lönsamt. Vilket garagebaserat uppstartsföretag som helst kan bli framgångsrikt.
– Vad konsekvenserna av detta blir för modeindustrin – som jag är verksam i – är svåra att överblicka. Men det är helt klart så att skräddarsydda produkter blir en mycket viktig komponent.
Hur ser dina produktionskostnader ut när du 3d-printar en kreation som ska gå till slutkund?
– Alla i branschen vill ha billigare produktion, men då kommer du också närmare traditionell tillverkning. När produktionskostnaderna är så pass höga som de i dag är med 3d-printning måste man vara innovativ som formgivare.
– För tillfället spelar det ingen större roll vilka volymer jag producerar. Men skillnaden kommer att öka när maskinerna blir kvickare och när efterbehandlingen antingen automatiseras eller kan tas bort helt. Mina vinstmarginaler varierar också, från 10-100 procent. Det handlar helt och hållet om vad det är för produkt och i vilken kanal jag säljer.
När du formger en produkt i CAD som ska 3d-printas, vilka utmaningar och möjligheter ser du?
– För mig handlar det mycket om hur bra du hanterar programmen. Jag använder flera olika verktyg, främst Rhino, men även TinkerCAD. Jag behärskar de här programmen, men jag saknar fortfarande färdigheter eftersom möjligheterna är så oändliga.
– Överlag är de traditionella CAD-verktygen rätt dugliga, men många har halkat efter i utvecklingen. I synnerhet nu när det släpps mer kraftfulla 3d-printrar med nya möjligheter som förbättrad ytkvalitet och färg.
– Den största flaskhalsen ser jag dock som vår fantasiförmåga, i synnerhet för ingenjörerna. De gillar enkla former, medan 3d-printning är bäst för organiska former, något ingenjörerna inte är vana vid. De brukar också främst använda traditionella CAD-verktyg som Solidworks.
Det pågår en febril utveckling inom 3d-printområdet med nya tekniker, snabbare maskiner och fler material. Har du någon personlig önskelista med saker du skulle vilja ha i en 3d-printer?
– Självklart väntar jag på att tekniken ska bli både snabbare och bättre. Annars vill jag gärna se enklare 3d-scannerlösningar, i synnerhet för modeindustrin. Tänk att ha en snabb och tillförlitlig 3d-scannerlösning direkt i mobiltelefonen. Kvickare 3d-printrar betyder att vi kan röra oss snabbare mot tillverkning av slutprodukter. Här hoppas jag på att företag som HP och Carbon3D infriar våra förväntningar.
[divider scroll_text=””]
OM PEKKA SALOKANNEL
Pekka Salokannel har en bred erfarenhet inom CAD och 3d-printning. Han har arbetat med utvecklingen av det onlinebaserade CAD-verktyget TinkerCAD (ägs i dag av Autodesk). Han har formgett och producerat ett stort antal mode- och inredningsföremål som visats på ställen som Paris Fashion Week, 3D Print Show i London och Ground3d Exhibition i Amsterdam. Han är en flitig talare i sitt hemland, såväl som internationellt. Utöver egna företaget Fabrigate driver han även glasögonmärket Kokosom tillsammans med två partners. Här är ingen glasögonbåge den andra lik – alla produkter skräddarsys för kunden med 3d-scanning och 3d-printning.