Natacha Alpert är en av världens främsta experter i gränslandet mellan 3d-printteknik och modeindustri. Hon har hjälpt flertalet stora varumärken att börja använda 3d-printning – både som ett kreativt hjälpmedel och som produktmetod. Resultatet för dessa företag är ofta helt unika kreationer och nya affärsmodeller. Hon är också huvudtalare på konferensen 3DP FASHION den 14 oktober på Textile Fashion Center i Borås. 3dp har intervjuat henne om hur modebranschen kan dra fördelar av 3d-printning.
Vilka är fördelarna med att använda 3d-printning i modevärlden?
– Konsumenterna blir kreatörer och personalisering, alltså skräddarsydda modeprodukter, kommer att integreras i själva designarbetet. De strukturer som vi i branschen har byggt för tillverkning kommer att förändras i framtiden när 3d-printern blir som en egen liten fabrik. Den absolut största fördelen är att 3d-printning ger konsumenter och varumärken friheten att producera sina kreationer lokalt.
Vilka begränsningar ser du när det gäller användningen av 3d-printning?
– I dagsläget handlar det främst om materialutveckling och de höga produktionskostnaderna när det gäller större volymer. Med fler material och lägre kostnader kommer utvecklingen att ta fart.
Hur ser du på utvecklingen för 3d-printning i modevärlden – hur påverkar tekniken branschen och hur kommer den att förändras?
– Jag är övertygad om att 3d-printning är en del av nästa industriella revolution, som det talas så mycket om. Tekniken kommer att förändra vår syn på hur vi tar fram nya produkter. Den kommer att utveckla branschen och förbättra branschens suppy chain-möjligheter. Vi kommer att få se nya arbetstillfällen och nya, intressanta material.
Du har arbetat med ett flertal välkända modevarumärken. Vad är det du har hjälpt dem med?
– Jag arbetar med att utveckla modeföretags innovationskraft, i synnerhet synen på nya produkter och ny design. Jag har bidragit på olika nivåer – design, utveckling och marknadsföring och bidragit till att se till att deras produktkollektioner är innovativa i fråga om de material som används, produktionsteknik, bland annat i form av 3d-print, samt långsiktig trendrelevans.
Om vi ser på 3d-printning som produktionsteknik – vilka modeprodukter har kommit längst?
– Definitivt accessoarer och smycken. Mycket på grund av att här finns flest material att tillgå. Men med nya 3d-printmaterial kommer vi att få se stor utveckling även inom skor och kläder.
Vilka är förutsättningarna för ett varumärken i modebranschen som vill börja använda 3d-printning?
– De viktigaste förutsättningarna är att börja att använda 3d-printning som ett prototypverktyg i produktutvecklingen. När 3d-printning väl blivit ett etablerat medel här är det dags för IT och formgivare att successivt börja använda tekniken i produktionen. Hur dessa steg ska tas måste vara i linje med varumärkets kärna och ledningens målsättningar. Gör man allt rätt har 3d-printning potential att skapa nya affärer i modebranschen.