Så förändras modebranschen av 3d-printing

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 14 juni 2015
Natacha Alpert (t v) är keynote-talare på konferensen 3DP FASHION.
Natacha Alpert (t v) är keynote-talare på konferensen 3DP FASHION.

Natacha Alpert är en av världens främsta experter i gränslandet mellan 3d-printteknik och modeindustri. Hon har hjälpt flertalet stora varumärken att börja använda 3d-printning – både som ett kreativt hjälpmedel och som produktmetod. Resultatet för dessa företag är ofta helt unika kreationer och nya affärsmodeller. Hon är också huvudtalare på konferensen 3DP FASHION den 14 oktober på Textile Fashion Center i Borås. 3dp har intervjuat henne om hur modebranschen kan dra fördelar av 3d-printning.

Vilka är fördelarna med att använda 3d-printning i modevärlden?
– Konsumenterna blir kreatörer och personalisering, alltså skräddarsydda modeprodukter, kommer att integreras i själva designarbetet. De strukturer som vi i branschen har byggt för tillverkning kommer att förändras i framtiden när 3d-printern blir som en egen liten fabrik. Den absolut största fördelen är att 3d-printning ger konsumenter och varumärken friheten att producera sina kreationer lokalt.

Vilka begränsningar ser du när det gäller användningen av 3d-printning?
– I dagsläget handlar det främst om materialutveckling och de höga produktionskostnaderna när det gäller större volymer. Med fler material och lägre kostnader kommer utvecklingen att ta fart.

Hur ser du på utvecklingen för 3d-printning i modevärlden – hur påverkar tekniken branschen och hur kommer den att förändras?
– Jag är övertygad om att 3d-printning är en del av nästa industriella revolution, som det talas så mycket om. Tekniken kommer att förändra vår syn på hur vi tar fram nya produkter. Den kommer att utveckla branschen och förbättra branschens suppy chain-möjligheter. Vi kommer att få se nya arbetstillfällen och nya, intressanta material.

Du har arbetat med ett flertal välkända modevarumärken. Vad är det du har hjälpt dem med?
– Jag arbetar med att utveckla modeföretags innovationskraft, i synnerhet synen på nya produkter och ny design. Jag har bidragit på olika nivåer – design, utveckling och marknadsföring och bidragit till att se till att deras produktkollektioner är innovativa i fråga om de material som används, produktionsteknik, bland annat i form av 3d-print, samt långsiktig trendrelevans.

Om vi ser på 3d-printning som produktionsteknik – vilka modeprodukter har kommit längst?
– Definitivt accessoarer och smycken. Mycket på grund av att här finns flest material att tillgå. Men med nya 3d-printmaterial kommer vi att få se stor utveckling även inom skor och kläder.

Vilka är förutsättningarna för ett varumärken i modebranschen som vill börja använda 3d-printning?
– De viktigaste förutsättningarna är att börja att använda 3d-printning som ett prototypverktyg i produktutvecklingen. När 3d-printning väl blivit ett etablerat medel här är det dags för IT och formgivare att successivt börja använda tekniken i produktionen. Hur dessa steg ska tas måste vara i linje med varumärkets kärna och ledningens målsättningar. Gör man allt rätt har 3d-printning potential att skapa nya affärer i modebranschen.

Läs vidare

Framtidens stålpulver är helt fossilfritt

Om additiv tillverkning med metall ska bli en hållbar produktionsteknik på allvar krävs pulver med ett betydligt lägre koldioxidavtryck. Därför gör den svenska industrikoncernen SSAB en satsning på fossilfritt stål för användning inom bland annat AM.
SSAB-kollage

Ser ökat intresse för 3D-printade förpackningar

Lådor för exklusiva whisky-flaskor, smycken i återvunnet silver och danska designklockor. Malmöföretaget Lostboyslab har fått allt fler förpackningsuppdrag och ser ett område med stor tillväxtpotential.
LBL-box-3

AM-konferens anordnas under Underhållsmässan

Additive Intelligence 4.0 återkommer i mars 2024. Det är fjärde gången konferensen arrangeras och den här gången parallellt med Underhållsmässan på Svenska mässan i Göteborg.
Seyed-Hosseini-scaled-e1673872420130

Han samlar in och återvinner filamentrester

3D-entreprenören Per Hjort i Helsingborg vill skapa en "grön revolution" genom att återvinna plastavfall från 3D-printing och tillverka nytt filament som kan användas till bland annat prototyper och verktyg.
Per-Hjort-e1701677984212

Senaste nytt

"Världens största" anläggning för 3D-printad mat

Österrikiska Revo Foods har öppnat vad de hävdar är världens största produktionsanläggning för 3D-printade livsmedel. Fabriken i Wien ska kunna producera 60 ton i månaden.
2024-Revo-PR-THEFILET-5

Svenskt företag bakom Japans största robotcell

Det svenska företaget ADDICT3D, som jobbar med robotintegration, har utvecklat Japans (hittills) största 3D-skrivare med robotarm. Ett första steg mot att etablera sig på den enorma japanska AM-marknaden och bli "big in Japan". 
Circulus kollage

Freemelt etablerar applikationscenter i USA

Freemelts amerikanska bolag och HAMR Industries har tillsammans etablerat ett applikationscenter i Nordamerika. Syftet är att accelerera kommersialiseringen av industrimaskinen eMELT.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Prototal storsatsar både i Malmö och Jönköping

Prototal Industries har den senaste tiden gjort stora investeringar inom additiv tillverkning. I Jönköping har maskinparken förstärkts med tre nya SLA-maskiner och i Malmö görs plats för totalt 36 HP-skrivare.
Prototal MJF