Åttondeklassarna i Rothaugen-skolan i norska Bergen har nyligen genomfört ett lite annorlunda historieprojekt som innefattat matematik och 3d-printning. Projektet, Bergen 1814, gick ut på att 3d-printa staden så som den såg ut 1814. Resultatet går nu att beskåda på stadsbiblioteket i staden.
En av de huvudansvariga lärarna vid Rothaugen-skolan, Terje Pedersen, fick idén efter en diskussion med elever, bibliotekarier och grafiska formgivare, där man försökte sammanföra matematik, 3d-printteknik och historia i syfte att öka kännedomen om staden, men också att utmana eleverna i sin utbildning.
– Det har både varit ett hårt arbete och skoj, säger Pedersen. Eleverna har arbetat i grupper, där de intervjuat bibliotekspersonal, utforskat staden och använt Google Sketchup för att rita sina hus som sedan 3d-printats.
– Med 3d-printtekniken har vi kunnat visualisera projektet på ett helt annat sätt än tidigare. Tekniken har också utan tvekan rönt en del uppmärksamhet bland eleverna. Några gånger har det blivit fel i printningen, men då har vi bara börjat om igen. Det finns en lärandeaspekt i att misslyckas också.
Alla grupper inledde sitt arbete med att skissa upp valda byggnader innan de satte sig vid datorn och Google Sketchup. Under själva 3d-printningen, som gjordes på två Ultimaker 2, fick alla elever delta i processen.
Projektet gav lärarna blodad tand och man kommer att använda 3d-printning i fler projekt de kommande åren.
Källa: 3Dverkstan