Vi har tidigare skrivit om svenska Tingeer och deras onlinetjänst för att skapa och 3d-printa komponenter. Nu lanserar företaget Personesse.se, en onlinetjänst där konsumenter ska kunna personalisera egna smycken.
Tingeer startade i april 2014 och erbjuder detaljhandelsföretag en 3d-printtjänst för e-handel där konsumenten själv får vara med och påverka designen innan köpet sker. Det är denna tanke man nu överför på smycken och personesse.se.
– Personesse ska först och främst ses som ett testverktyg som vi kan använda för att förbättra vår tjänst mot konsumenterna och retailföretaget, säger Markus Eileryd, VD för Tingeer. Tekniken bakom bygger på Tingeer’s egenutvecklade API och är lätt att integrera i andra web-shoppar.
Automatisering är nyckeln
Tingeer har ingen egen maskinpark, utan samarbetar med tre internationella servicebyråer. Man för också diskussioner med en svensk servicebyrå. Närheten till produktionsapparaten och automatisering i produktionsflödet är två viktiga utmaningar för företaget.
– Svårigheten är att få till en helt automatiserad produktionsprocess som dessutom är lokal, säger Markus Eileryd. Vi har i dag tillgång några API:er som är automatiserade från det att kunden trycker på ”köp” tills dess att filen landar i skrivaren. Problemet är det manuella arbetet som följer efter att produktionen är klar, med rengöring, polering, hantering, plätering, packning med mera. Kan vi automatisera fler steg i denna kedja så kan vi också få ner kostnaderna för varje 3d-printad produkt.
Metall och plast
Teknikmässigt är det främst sintring, både metall och polyamid, som används. För vissa produkter används även gjutning med 3d-printade gjutformar. Det finns en uppsjö av material, som brons, mässing, rostfritt stål, pläteringar med guld, silver och roséguld samt rent silver och rent guld.
Mot lansering
I dagsläget är man i uppstartsfas för pilotprojekt med tre smyckesföretag, varav ett, icke namngivet, svenskt företag som har butiker i Norden och Europa.
– Ett företag har kommit riktigt långt. Där har vi tagit fram passande produkter och börjat titta på hur vi ska integrera vårt gränssnitt i deras onlinebutik, säger Markus Eileryd. Nu är det i princip bara att trycka på startknappen.