Nu har den första kullen studenter påbörjat sin 3d-tekniker-utbildning vid Xenter i Botkyrka, utanför Stockholm. Vi intervjuar Xenters utbildningsledare Jenny Sundborg för att höra hur det har gått.
Hur ser studenternas bakgrund ut, har de tidigare arbetat med 3d-teknik?
– Förkunskapskraven är att de ska ha läst CAD-teknik, annars får de göra en distanskurs så att de får 3d-tänket med sig. Det finns inget krav på att de tidigare ska ha jobbat med 3d.
– Alla har dock ett brinnande intresse för 3d-teknik och 3d-printning/additiv tillverkning. Vecka två på utbildningen var studenterna på studiebesök hos Scania i Södertälje, vilket var en ögonöppnare för dem. Sedan blev de lite besvikna över att inte direkt få börja skriva ut på maskinerna. De fick tåla sig ända till i början av september innan de fick börja packa upp dem.
– Vi jobbar med entreprenöriellt lärande där studenterna får leta fram fakta själva. Detta är något som genomsyrar hela utbildningen. Därför fick de installera de nya 3d-skrivarna på egen hand i smågrupper och komma fram till hur de fungerar. Sedan har de såklart möjlighet att få support från de stora leverantörerna.
Vad har ni för utrustning i huset för de nya studenterna?
– Vi har flera Ultimaker 2, de är precis som Flashforge – som vi också har – lite mindre och smidigare maskiner. Studenterna har även tillgång till större maskiner. Vi har två pulvermaskiner från 3D Systems, en monokrom och en färg. Vi har en Fortus 250, samt två stycken Projet 1200 som arbetar med mikro SLA där vätskan är inkapslad i kassetter. Vi känner att det är säkrare än att hålla på att fylla på med material från flaskor.
– Vi har också valt ett CAD-program med låg instegströskel, Ironcad, för meningen är inte att studenterna ska sitta och cadda hela dagarna, utan främst arbeta med 3d-utskrifter.
En stor del av utbildningen sker ute på arbetsplatser. Hur har ni löst det?
– Studenternas första LIA-period, alltså Lärande i Arbete, görs i mitten av februari 2016, då är de ute på ett företag i elva veckor. Studenterna har redan nu börjat fundera på platser och de har även fått prata med ledningsgruppsmedlemmarna. Tanken är att studenterna ska söka och hitta LIA-platser själva. Nästa LIA görs strax innan examen våren 2017. Då handlar det om 16 veckor. Sedan tillkommer även fyra veckor examensarbete, ett arbete som ska vara kopplat till LIA-platsen.
Ledningsgruppen är ju djupt engagerad i denna utbildning, hur ser de på utbildningsstarten och vad är deras målsättning?
– De är mycket positiva. Vi avser att ha en mässa i Tumba nästa vår där vi ska visa maskiner och ha workshops. Vi ser det som en marknadsföringsmöjlighet både för oss som utbildningsanordnare och för branschen.
Vad har ni för målsättningar för första kullen?
– För det första vill vi att alla ska få ett jobb i 3d-branschen efter utbildningen. Vi vill också att de ska ha fått det de behöver, att de har rätt bagage med sig. Det är ju ledningsgruppens uppgift i första hand och Xenters uppgift är att verkställa.
Hur ser ni på efterfrågan för den kompetens som 3d-tekniker-studenterna kommer att ha?
– Enligt ledningruppen kommer efterfrågan att öka. Vi tror till exempel att antalet internetbaserade utskriftstjänster kommer att öka. Det känns som att Sverige legat på efterkälken, men nu börjar det hända saker.
MER OM 3D-TEKNIK-UTBILDNINGEN
3d-tekniker, som den nya YH-utbildningen heter, är 2-årig och ger 400 YH-poäng. Den är studiemedelsberättigad och en stor del av utbildningen är förlagd ute i yrkeslivet, så kallat Lärande i Arbete, LIA. Under utbildningstiden varvas teori med praktik och man går i princip igenom alla steg i den additiva tillverkningsprocessen, från programvara till färdig geometri. Den första kullen på 28 studenter började den 26 augusti i år och tar sin examen våren 2017.