Adidas 3d-printstrategi börjar med löparskor

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 7 oktober 2015

adidas_futurecraft

Sportskotillverkaren Adidas drar nu igång sin 3d-printstrategi Futurecraft 3D. Ambitionen med denna nya satsning är att kunderna i framtiden ska kunna gå in i en butik och komma ut med ett par 3d-printade löparskor, anpassade efter användarens anatomi och löparstil.

Det första steget i projektet Futurecraft 3D är möjligheten att med 3d-printning skräddarsy mellansulor till en sportsko, där stöd och dämpning är individuellt anpassat för användaren.

Med hjälp av den 3d-print-teknik som används inom ramen för Futurecraft 3D har Adidas lyckats hitta en kombination av materialval och produktionsmetod som möjliggör en personlig anpassning. Den nya tekniken medför även högre kvalitet, menar företaget.

– Futurecraft 3D är en prototyp och ger uttryck för vår föresats. Vi har använt oss av en unik kombination av process och material på ett helt nytt sätt. Vår 3d-printade mellansula gör det inte bara möjligt att tillverka en enastående löparsko, utan också att använda data om prestanda för att stimulera verkligt skräddarsydda upplevelser som tillfredsställer behovet hos varje idrottare, säger Eric Liedtke, verkställande styrelsemedlem på Adidas och ansvarig för Global Brands.

– Futurecraft är vår sandlåda. Det är där vi utmanar oss själva varje dag för att utforska gränserna för vårt hantverk. För att stimulera innovation inom material och process och ta det välbekanta till framtiden. Vi förenar egenskaperna hos hantverk och prototyper med den gränslösa potentialen hos nya teknologier för tillverkning. Futurecraft är avskalat – snabbt, naturligt och gediget – och det är vår förhållning till design”, säger Paul Gaudio, kreativ chef.

Adidas samarbetar bland annat med Materialise inom ramen för Futurecraft. Enligt Adidas kommer man att lansera fler designinnovationer inom ett halvår.

Läs vidare

Kimya lämnar AM-marknaden

Den franska materialtillverkaren Kimya lägger ner sin produktion av filament. Företaget har varit i AM-branschen sedan 2017, men efter en fallande efterfrågan stänger de nu ner sin fabrik.
Kimya

Nexa3D drog sig ur Formnext i sista stund

Den som tittade på hallplanen inför årets Formnext kunde se att Nexa3D bokat en stor utställningsyta mitt i hall 11.1. Men på den plats där montern skulle vara fanns istället en kaffevagn, bord och stolar.
Nexa3D

De omvandlar avfall till AM-material

Återvunna material från avfallsströmmar så som kaffe, oliver och kork. Det har blivit spanska företaget Smart Materials 3D:s speciella nisch.
Smart 3D 3

Formnext första dag i bilder

Det har återigen blivit dags för årets stora begivenhet för AM-branschen, Formnext-mässan i Frankfurt. I år medverkar runt 860 utställare som visar allt ifrån 3D-skrivare och efterbehandlingsustrustning till mjukvara och material. Här är några nedslag från mässans första dag. Formnext pågår den 19-22 november 2024.
Formnext kollage 2

Senaste nytt

Stor nyhet för små utskrifter hos Nano Dimension

Nano Dimension är känt för sina 3D-skrivare för riktigt små mikro-utskrifter, knappt synliga för blotta ögat. På Formnext presenterade företaget en större modell som kan printa ännu snabbare.
Nano Dimension 4 ver 3

Kimya lämnar AM-marknaden

Den franska materialtillverkaren Kimya lägger ner sin produktion av filament. Företaget har varit i AM-branschen sedan 2017, men efter en fallande efterfrågan stänger de nu ner sin fabrik.
Kimya

Nexa3D drog sig ur Formnext i sista stund

Den som tittade på hallplanen inför årets Formnext kunde se att Nexa3D bokat en stor utställningsyta mitt i hall 11.1. Men på den plats där montern skulle vara fanns istället en kaffevagn, bord och stolar.
Nexa3D

”Materialutveckling säkrar kundernas investering”

På förra årets Formnext slog Stratasys till med en storslagen maskinlansering: F3300. I år var det istället materialnyheter som stod i fokus, inte minst med nya pulveråtervinningslösningen ReLife, men även inom PolyJet.
Stratasys kollage