Sportskotillverkaren Adidas drar nu igång sin 3d-printstrategi Futurecraft 3D. Ambitionen med denna nya satsning är att kunderna i framtiden ska kunna gå in i en butik och komma ut med ett par 3d-printade löparskor, anpassade efter användarens anatomi och löparstil.
Det första steget i projektet Futurecraft 3D är möjligheten att med 3d-printning skräddarsy mellansulor till en sportsko, där stöd och dämpning är individuellt anpassat för användaren.
Med hjälp av den 3d-print-teknik som används inom ramen för Futurecraft 3D har Adidas lyckats hitta en kombination av materialval och produktionsmetod som möjliggör en personlig anpassning. Den nya tekniken medför även högre kvalitet, menar företaget.
– Futurecraft 3D är en prototyp och ger uttryck för vår föresats. Vi har använt oss av en unik kombination av process och material på ett helt nytt sätt. Vår 3d-printade mellansula gör det inte bara möjligt att tillverka en enastående löparsko, utan också att använda data om prestanda för att stimulera verkligt skräddarsydda upplevelser som tillfredsställer behovet hos varje idrottare, säger Eric Liedtke, verkställande styrelsemedlem på Adidas och ansvarig för Global Brands.
– Futurecraft är vår sandlåda. Det är där vi utmanar oss själva varje dag för att utforska gränserna för vårt hantverk. För att stimulera innovation inom material och process och ta det välbekanta till framtiden. Vi förenar egenskaperna hos hantverk och prototyper med den gränslösa potentialen hos nya teknologier för tillverkning. Futurecraft är avskalat – snabbt, naturligt och gediget – och det är vår förhållning till design”, säger Paul Gaudio, kreativ chef.
Adidas samarbetar bland annat med Materialise inom ramen för Futurecraft. Enligt Adidas kommer man att lansera fler designinnovationer inom ett halvår.