I en intervju med Bloomberg säger Arcams vd, Magnus René, att man ser utmaningar med att hålla uppe produktionstakten med en allt ökande orderingång från flygindustrin. Denna använder i allt högre utsträckning 3d-printteknik för att producera slutprodukter till motorer och flygplan.
Företaget har kunder som GE Aviation, Pratt & Whitney och Rolls Royce. GE Aviation har sagt att de förväntar sig att producera över 100 00 komponenter för sina jetmotorer år 2020. Företaget kommer även att använda Arcams teknik för att ta fram blad till lättviktsturbiner senast 2018.
GE Aviations strategi påverkar andra företag inom sektorn att påskynda sina 3d-printplaner. Några av dessa konkurrenter har valt att börja producera med Arcams teknik.
Enligt Magnus René har flygindustrin avsevärt större tillväxtpotential än marknaden för 3d-printade ortopediska implantat, en marknad där Arcam för närvarande är en av de största aktörerna. Men det finns också större konkurrens inom flygindustrin med tyska företag som EOS, Concept Laser och SLM Solutions.
– Flygindustrin är 50 till 100 gånger större än implantatmarknaden, säger Magnus René. Många komponenter är för stora för att kunna 3d-printas, men det handlar fortfarande om komponenter som är minst tio gånger större än implantat.
Arcam levererade runt 50 system förra året och trots en fördubbling av kapaciteten kommer efterfrågan snart att överstiga produktionskapaciteten. Nu handlar det om att bygga kapacitet för att kunna producera upp till 150 system årligen.