3d-print och mode på konferens i Borås

Text:Mattias Kristiansson
PUBLICERAD: 15 oktober 2015
naim_3dp_fashion
Naim Josefi, modedesigner.

Hur fungerar 3d-printteknik, vilka affärsmodeller kan jag använda och hur personaliserar jag modeprodukter med 3d-printning? Det var några av frågorna som behandlades på premiäromgången av konferensen 3DP FASHION – 3d-printning för svensk modeindustri, den 14 oktober på Textile Fashion Center i Borås.

Roberto Chaves, Lumitoro.
Roberto Chaves, Lumitoro.

Även om den gemensamma nämnaren hos de tio föredragshållarna var 3d-printning så var det stor bredd i de områden som behandlades. Från den belgiska servicebyrån Materialise berättade affärsutvecklaren Alireza Parandian om förutsättningarna för att kunna börja 3d-printa säljbara modeprodukter. Han specialiserar sig på eyewear – glasögon och solglasögon, ett område som är väl lämpat för personaliserade produkter. Personaliseringen kan antingen vara rent estetisk – en kund vill ha ett unikt estetiskt uttryck som kanske endast går att 3d-printa. Det kan även vara rent fysiologiskt – bågarna ska vara anpassade efter bärarens ansiktsform och -storlek, med mera.

Den största fallgropen som modevarumärkena trampar i är tron att det bara är att 3d-printa så är produkten klar. Parandian pekade på att det måste finnas en solid infrastruktur hela vägen, från 3d-scanning av kundens ansikte, design, materialval, val av 3d-printer och, inte minst, en ofta kostsam efterbearbetning för att får rätt finish på glasögonen. Därför lämpar sig 3d-printning främst för de produkter som innebär ett ordentligt mervärde för konsumenten – som då också är villig att betala avsevärt mer för produkten.

Pekka Salokannel, industridesigner från Finland med stort modeintresse, var inne på samma linje. Han konstaterade även att formgivare samtidigt har kraftfulla produktionsverktyg i 3d-printrar och kan bygga sina egna varumärken. Han är själv delägare i glasögonprojektet Kokosom.

Anna Rzewuska, Bird & Bird.
Anna Rzewuska, Bird & Bird.

Anna Rzewuska, jurist på advokatbyrån Bird & Bird, lyfte frågan om immaterialrätt och intrång, något som hon menar blir allt vanligare och påverkar intäkterna för många modeföretag. Några av de vanligaste sökorden på fildelningssajter som tillhandahåller 3d-printfiler är just ”fashion”. Hennes främsta råd är att redan nu börja fundera över strategierna.

Två svenska modeskapare som använder 3d-printtekniken är Roberto Chaves, vd på smyckesföretaget Lumitoro, och Naim Josefi, prisad kläd- och skodesigner från Stockholm. För dem är 3d-printtekniken både ett viktigt stöd i produktutvecklingen och ett sätt att skapa unicitet i en värld hårt präglad av krav på innovationer.

3dcenter_3dp_fashion

Andra talare var Oskar Juhlin, forskare på Stockholms universitet, och ledare för det svenska initiativet Digitizing Swedish Fashion. Anna Hedlund, bloggare på Stil & Teknik, som talade om wearables och bärbar teknik. Natacha Alpert, konsult från USA, som var med på Skype efter ett inställt flyg, samt Anders Tyrland, 3DVerkstan och Karin Peterson, doktorand vid Textilhögskolan, och som experimenterar med 3d-printteknik kopplat till innovativa sätt att 3d-plagg.

Senaste nytt

Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

Branschföreningen SVEAT delar varje år ut ett utbildningsstipendium. Två gymnasieskolor har fått dela på stipendiet för att köpa in 3D-skrivarutrustning till undervisningen. 
Vvik_www-1 ver 2
Stipendium stärker maskinparken på två gymnasieskolor

GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

GKN Aerospace i Trollhättan har integrerat svenska Interspectrals programvara AM Explorer i sitt arbetsflöde för additiv tillverkning. Det ska leda till förbättrad kvalitetskontroll och optimerad resursanvändning.
Interspectral 1
GKN Aerospace integrerar mjukvaran AM Explorer

3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Philip Kronholz Nilsson har jobbat som ortopedtekniker i 20 år. För ett par år sedan började han tillverka 3D-printade ortopediska skoinlägg, något som på kort tid har det blivit framgångsrikt.
Philip-1
3D-printade sulor en succé för ortopedteknikern

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Läs vidare

Företaget som 3D-printar i sten

Concr3de är ett nederländskt företag som specialiserat sig på binder jetting 3D-printing i sten och liknande material. De har funnits i ungefär fem år och erbjuder 3D-printingtjänster av sten till hela världen.
Print-Stone-AIDetail-e1747224075470 ver 2
Företaget som 3D-printar i sten

Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Det är tvära kast när det gäller president Donald Trumps handelstullar och nu väntar prövning i USA:s högsta domstol. Analysfirman Wohlers Associates har tittat på hur tullarna skulle kunna påverka AM-branschen, och ser både hot och möjligheter.
dominik-luckmann-SInhLTQouEk-unsplash
Så kan handelstullar påverka AM-branschen

Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Med över 150 bryggerier världen över är Heineken en av de största globala ölproducenterna. Bryggeriet i spanska Sevilla producerar välkända varumärken som Cruzcampo, Desperados, Heineken och Amstel. Där har förpackningschefen Juan Padilla González infört 3D-printing för att öka drifttiden och effektiviteten.
innovation-showcase
Heineken säkrar kontinuitet i produktionen med AM

Startupen har printat tusentals delar åt Equinor

Startup-bolaget F3nice, med huvudkontor i Oslo, har 3D-printat drygt 4 000 metalldelar åt det statliga norska olje- och gasföretaget Equinor.
Troll C Sunset-26
Startupen har printat tusentals delar åt Equinor